orera
Vi har en överdimensionerad Forsythia som inuti har ett virrvarr av torra grenar utan blad. Den är tre meter hög och jättestor runt om och riktigt risig. Idag började jag beskära den genom att först försöka ta bort torra grenar, vilket skulle ta flera dagar och egentligen skulle innebära att 2/3 av busken försvann och resten skulle se väldigt egendomlig ut.

Ena halvan av busken är så sammanvävd och tung att den liksom har börjat tyngas ner av sin egen vikt och lutar ut från centrum.

Vad händer om jag helt enkelt sågar av den i midjehöjd? Som den är nu är den inte så fin och skulle kunna må bättre.

Den är vid höjdpunkten av blomningen just nu och har bröjat tappa blommor.
Alexander-VG-zon3
jag har samma sak , har en stor forsythia som är planterad på 40talet och den ser risig ut . men den blommar inte på gammal ved så stora grenar kan man ta veck eller korta ner sen kommer där nytt nerifrån som växer och blommar sen på våren . så dom ska gå bra att ta veck , dom som är gamla och inte blommar . det är vad jag har läst man ska göra . så du kan ju spara dom grenar som blommar nu och har blommat detta året och korta ner resten .

rätta mig om jag har fel ???
så jag själv också gör rätt
KURT
CITAT (orera @ 14-04-2007, 23:51) *
.....

Vad händer om jag helt enkelt sågar av den i midjehöjd? Som den är nu är den inte så fin och skulle kunna må bättre.
.......

Det kommer att bildas en hemskt ful riskvast, d v s den blir kal nertill och sedan blir det en riskvast i midjehöjd. Det är en form av beskärning som brukar kallas "vaktmästarbeskärning"!
Ophelia
Normalt sett tar man ju bort ett par av de äldsta grenarna men jag upplever att du har en enorm ansamling av mycket väldigt gammalt material. Om det är mer eller mindre omöjligt att få fason på busken genom att ta bort gamla grenar får du kanske ta till en total beskärning av busken och därefter bygga upp busken på nytt. Tror att du kan få en mycket vacker rejäl buske efter några år som är både fräsch och lättare att hålla efter.

Jag håller verkligen med Kurt att buskar som beskärs i midjehöjd inte blir vackra utan blir utmärkta häxkvastar istället. Det kan passa om man har en stam för att göra ett träd (vilket du kan med en forsythia, mycket läckert).

Efter beskärningen är det aldrig fel att slänga på en vända med kompost och kodynga (forsythia är ganska tacksamma och kräver inte mycket för att blomma vackert, det är en typisk "lagom"buske).
evely
Det som är lite dumt med forsthia är att den blommar på treårsved. Klipper du ner den helt får du vänta i tre år på nästa blomning! Det är det kanske värt!

Jag hade en hasselbuske som gjorde likadant på förra stället där jag bodde.Den hade blitt nerklippt tidigarare och inget hade kommit upp i mitten utan det var bara en krans av grenar runt om.

Jag använde den som växtstöd till en massa kaprofoler och klematisar och det blev faktiskt jättefint. Jag tuktade den också så att den inte fick bli för hög, rent ut sagt så kämpade jag för att ta livet av hasseln, växtstödet skulle ju inte växa... Nu har jag flyttat och de som bor där nu har klippt ner den gamla busken helt. Det ska bli spännande att se om den överlever det eller inte. Så som jag gjorde funkade den jättebra som växtstöd i alla fall.

Nu behöver det ju inte bli likadant med er forsythia. Det är ju trotts allt inte samma art. Jag ville bara dela med mig av mina erfarenheter och berätta att det kan bli bra fast man inte följer det konventionella.
orera
Tack för alla svar!

Aha, blommar på treårsved... Vaktmästarbeskärning... tål att tänkas på. Jag vill ju inte förstöra busken, jag vill ju göra den vacker.

Men ärligt talat - jag KAN inte bara ta bort det gamla. För det första så är det en kompakt härva av grenar och kvistar, och när jag tittar på de grenar som lever så är de ca tre till fyra meter långa, mycket tunna och färdas lite kors och tvärs genom busken, med blommor längst ut. Igår stod jag i en timme och försökte klippa ur den inifrån, och fick bort kanske en tiondel av skräpet. Suck, det kanske måste bli vaktmästarbeskärningen och sedan rådfråga en kompis som är landskapsarkitekt om hur jag kan få den kraftig efter hand, eller helt enkelt ta bort den och köpa en ny. Jag tycker om den där den står och småfåglarna gillar att sitta i den.

Idén med ett träd var jätterolig, men passar tyvärr inte just där den står.

Busken står och skyddar för insyn från gatan.

När jag frågade min landskapsarkitektkompis om vad jag skulle göra med busken så sa hon: "Ja den måste ju föryngras och klippas ur inifrån, men... ja det är ju en hel del som måste bort..."

En idé jag har är att bollklippa den utifrån rätt så kort. Då når man ju in i den och samtidigt sparar man ju grenar så att man inte bara skövlar den.
Alexander-VG-zon3
CITAT (evely @ 15-04-2007, 09:54) *
Det som är lite dumt med forsthia är att den blommar på treårsved. Klipper du ner den helt får du vänta i tre år på nästa blomning! Det är det kanske värt!

mormor klippte ner allt i backen förra sommaren och där va forsythia och dom blommade nu till våren , det som var i mellan va en höst en vinter och inga 3år
evely
Hmmm vad intressant g.gif frågan är bara om det var "vaktmästaren" som lurade mig, om det finns olika sorter forsythia... eller om det bara är att fosythian måste fylla tre år innan den börjar blomma. confused.gif

Min fådda stickling tog i alla fall tre år på sig innan de små första blommorna började visa sig. Det var inte många heller det första året, men nu är busken fem år och blommar överdådigt, trots att den precis har flyttat wub.gif för andra gången..
Alexander-VG-zon3
CITAT (evely @ 15-04-2007, 13:21) *
Hmmm vad intressant g.gif frågan är bara om det var "vaktmästaren" som lurade mig, om det finns olika sorter forsythia... eller om det bara är att fosythian måste fylla tre år innan den börjar blomma. confused.gif

Min fådda stickling tog i alla fall tre år på sig innan de små första blommorna började visa sig. Det var inte många heller det första året, men nu är busken fem år och blommar överdådigt, trots att den precis har flyttat wub.gif för andra gången..

tror det är så att den måste va 3år innan den blommar , har läst samma i en bok att den blommar på ny ved . men sen plus finns det ju nya former av forsythia som blommar bättre och blommar mer rikligare så det finns ju olika med m.m. , fast dom som är planterade här är ju från 40talet så dom är nog inga nyare former
Hannele
CITAT (orera @ 15-04-2007, 00:51) *
Vad händer om jag helt enkelt sågar av den i midjehöjd?
Den är vid höjdpunkten av blomningen just nu och har bröjat tappa blommor.

Inga buskar klipps i midjehöjd - utom klippta häckar.
Nu börjar det bli lite sent för stor frisering, mars är bättre. Småputs i augusti.
Man beskär bort gamla grenar, ända ner till marken, ca vart 4:e år.

[attachment=1421:3230beskarn.JPG] Japansk grensåg är bra.
Kanske går det nu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Hannele @ 15-04-2007, 16:14) *
Inga buskar klipps i midjehöjd - utom klippta häckar.
Nu börjar det bli lite sent för stor frisering, mars är bättre. Småputs i augusti.
Man beskär bort gamla grenar, ända ner till marken, ca vart 4:e år.

[attachment=1421:3230beskarn.JPG] Japansk grensåg är bra.
Kanske går det nu.

vad jag har läst så ska man göra det efter den blommat då så man ser vilka grenar man ska ta veck , å forsythia blommar ju nu detta året så jag tror inte det är för sent . jag ska beskära ner min stort efter den har blommat klart nu
Hannele
CITAT (flaxss @ 15-04-2007, 16:43) *
vad jag har läst så ska man göra det efter den blommat då så man ser vilka grenar man ska ta veck

Och du behöver gallra bara vart 5:e år.
I augusti klipper man bort de skott, som växer på sommaren, så håller busken formen.
ingrid fuxwall
Vi har haft samma problem med några 40 - 50 år gamla buskar.
Efter blomningen har vi skurit av dem i markhöjd, men sedan kommer problemet att de nya skotten som kommer växer mer än en meter per år - har läst någon stans att gamla buskar fungerar så, så vi har tagit skott/sticklingar och dragit upp de gamla med hjälp av bilen - de har växt oss över huvudet.

ingrid
Bee
Vi skar och sågade ner vår risiga Forsythia för två år sen. Det blir tredje året iår och den blommar jättefint. Precis som Flaxss säger så är det efter blomningen man ger sig på den, precis som med schersmin och rosenrips.

Vi tog in den så att den hade en viss form, inte boll direkt, snarare ett smalt ägg och det blev bra.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon