Full version: Dela iris
Liastar
Hur gör jag egentligen för att dela på irisar? Dem har suttit på samma plats i maassor med år och har nu bildat en härligt stenhård knölig matta. Nu vill jag minska ner lite på dem, gärna flytta dem till andra platser om det går utan att ha ihjäl dem. En del helvita dök automagiskt upp förra året (har bara haft blåvita innan) och dem är sååå fina wub.gif så jag vill verkligen inte ta livet av dem.

Kan jag bara dela med spaden och flytta dem som dem är? Inte helt lätt när det är som ett slinger av knöligt rotsystem.

Och när ska jag isf gör det, nu innan dem vaknat till liv riktigt, eller vänta till hösten tills dem blommat klart?
Christer i Falköping
Har för mig att irisar skall flyttas på hösten. Spade går alldeles utmärkt, irisar är tuffare än man kan tro.
Christer.
marskattan
Irisar ska man helst dela på hösten/sensommaren när dom nyss är avblommade. Men detta är främst för att man inte ska störa blommningen och du kan alltså mer än väl dela dom nu om du är medveten om att dom kanske inte blommar i år.

Irisar är tuffa rackare. En spade eller kanske ännu bättre ett litet handverktyg funkar jättebra till delning. Du kan ju ta med en grep och försöka lossa (lyfta upp en bit från marken) hela klumpen från alla håll innan du ger dig på att dela dom. Då ser du ju lättare vilka delar som ser ut att må bra och vilka du vill spara på.

Lycka till och var inte rädd, du måste jobba rätt hårt för att ta död på dom.
Liastar
Tack så mycket för svaren smile.gif Om jag delar på dem nu innan dem kommit upp hindras då blomningen på dem som får sitta kvar åxå?
Jag tror inte jag får upp hela klumpen så att säga, dem slåss dessutom om utrymmet med en apel så rötter och knölar går nog lite huller om buller där. Helst vill jag nog dela på dem nu innan, behöver komma till med ny jord.

Går det att gräva ner någon sorts kantlist (typ sån där ljusgrön vågig list) och på så sätt hindra irisarna från att iaf sprida sig över hela rabatten?
marskattan
Dom irisarna som blir kvar i jorden (dvs inte flyttade) bör blomma i sommar. Givetvis ska du dela och flytta på dom nu om det är det du vill, och det låter ju som du har en hel del att ta av tummenupp.gif

Du kan ju ta en kvast/borste och borsta av jorden på irisarna så ser du ju hur rizhomerna går och det blir lättare att dela dom. Jag vet inte om det går att förhindra spridning med någon form av kantlist eftersom jag aldrig har försökt. Jag tror det kan bli lite tufft med en kantlist i plast eftersom dom irisarna jag har haft i krukor växer så pass mycket och kraftigt att krukan efter ett år ser ut som den blivit ordentligt uttänjd. Irisen bryr sig inte om att något växer i vägen, den vill fram ändå. Nu vet jag att man inte ska ha irisar i krukor, men jag gillar att testa olika metoder...

Hittade en bra sida till dig (och andra iris-intresserade) om hur man sköter olika sorters iris. Jag tyckte det var lätt och bra skrivet med mycket info.

Iris-skötsel

Lycka till!
Liastar
Okej då blir det delning snart då smile.gif

Och mjo det finns en del att ta av som synes, maassor med irisblad överallt.. å lite såna där orangea liljor som självsått sig lite här och var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon