AnitaO
Tänkte höra om någon här testat det smile.gif
Funderar på att så bönor i jättestora krukor (ca 70 cm höga) och ställa mot väggen för att få stöd.
Läste på nätet, och hittade bara info att dom skulle sås på friland.
Åsa, mälardalen zon 2
Det går jättebra att odla blomsterböna i kruka både klättrande och i buskform. Ska du ha klättrande bönor kan det vara bra att sätta i en spalje redan innan sådd eller när plantorna är små.

Även i kruka måste det vara runt +15 minst i jorden när man sår + de gillar inte kyla så förkultiverar du inomhus sätt inte ut dem för tidigt (+vid förkultivering brukar de behöva fiberduksskydd när man ställer ut plantan bladen bränns lätt av solen.
AnitaO
Tack Åsa rose.gif
silas
blomsterbönor har jag till och med satt i flaskor - det gick också bra. Så de tål nog det mesta wink.gif!
annahel
Jag sådde i kruka förra året, och de blommade inte. De växte snabbt och fint (jag tror det kom två eller tre ynka blommor... Min dåvarande balkong var mycket skuggig och dessutom hade bönorna några år på nacken. Hade de blivit för gamla?
silas
blomsterbönor vill väl ha sol? det kanske var därför de inte blommade... har för mig att samma sak hänt mig för en herrans massa år sedan när jag försökte ha dem på en skuggig balkong. de växte så det knakade, men blommade aldrig...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon