Full version: Gurka Futura
Elin80
Köpte en gurkplanta igår. Det står att den heter Futura. Hur stora ska gurkorna bli på denna? Där sitter gurkor på den som är ca 10 cm långa. Jag smakade på en och den smakade som vanlig slanggurka fast lite syrligare...Räknas dem som färdiga när de är så pass stora, eller ska jag låta den sitta längre?

Undrar också om plantan helst vill stå på min inglasade balkong, där det kan bli över 40 grader på sommaren, eller om den hellre vill stå mot väggen på min balkong utan glas? Skulle gissa att det kan bli runt 30 grader där...

Och till sist, kan man göra någon inläggning av dessa gurkor? Hur gör man i så fall?

/Elin
Pirum
Odlade ett par Futura F1 för ett par år sedan, de blev ungefär lika stora som vanliga slanggurkor, dvs, 30-40cm kanske. Över 40C låter rätt varmt...men viktigast just nu är nog att skydda mot kyla, under 12-15C är inte bra.

Lägger själv inte in gurka, men min mor har lagt in ovanstående tunnskivade i svagt ättikslag tillsammans med salladsblad. Utmärkt tydligen. Går även att frysa i lagen, om jag inte minns fel.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon