Trädgårdskatten
Hej!
Har fått möjligheten att köpa ett begagnat växthus, Juliana, Willab, 5,2 kvm med separat sockel. Denna sockel, eller rättare sagt hörnen av sockeln är fastgjuten i marken. Nu undrar jag hur/om detta går att flytta på ett smidigt sätt, är sockeln "förstörd" då den är fastgjuten, kan man såga av den på något sätt där man gjutit fast. Är tyvärr inte så insatt exakt hur denna sockel ser ut men undrar om det är någon härinne som har erfarenhet av att flytta ett växthus. confused.gif
kollba
Du får nog såga av bitarna som sitter fastgjutna och skaffa nya alternativt köpa en hel sockel.
Att plocka upp betongklumparna och sen gräva ned dem med millimeterprecision för att skruvhålen skall stämma låter knappast sig göras...
Trädgårdskatten
Tack för svaret! smile.gif
Undrar bara, om man köper nya bitar, finns det någonstans att skruva fast dessa?
kollba
Hmmm... Nu har jag inte ett Juliana utan Euro-Serre som jag för övrigt gjöt fast i fredags.
Fästena som gjutes fast är fastkruvade vid sockeln och kan alltså kapas eller skruvas loss. Tyvärr så vet jag inte om Juliana har samma system men om det är som du skriver, "Denna sockel, eller rättare sagt hörnen av sockeln är fastgjuten i marken.", så antar jag att det är samma system och då bör sockeln gå att återanvända om man skaffar nya fästen.
Jonas70
Det tär samma "teknik" för Julianas sockel.
Sockelns sidor skruvas ihop i de fyra hörnen med gjutjärnen, så antingen är det till att köpa nya gjutjärn eller så kanske det både blir enklare och billigare att köpa en helt ny sockel. Hur som helst är det inte att fundera på att flytta sockeln inklusive de fyra gjutna plintarna.
Trädgårdskatten
Tusen tack för era svar!! Nu blev jag lite klokare och jag hoppas jag ska slippa köpa ny sockel, annars vet jag inte om priset blev så rimligt. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon