Agnes
Hej,
Vi håller på och bygger på en kuperad tomt i Österåkers kommun. Det är väldigt vacker natur i omgivningen med mycket blåssippor, vitsippor och lövträd, såsom ek, ask och lönn. Här i trakten finns också vacker bokskog.
På tomten har vi en slänt mot väster, öppet ut mot vattnet så det kan blåsa rejält. Helst skulle jag vilja plantera någon tålig krypväxt som kan trivas bland blåsippor och övrig vegetation som redan finns på tomten, och kan trivas i den magra jord som finns.
Har någon ett bra förslag på växtval?
Agnes
Lonicera
Hej, det jag kom att tänka på var om du verkligen vill ha en vedartad krypande växt. Det kanske blir lite konstigt att gå på om det breder ut sig. Jag tror dock att Krypvide skulle funka, de är tåliga mot både torka och sol.
Jag kanske hellre skulle välja någon örtvegitation som tex vintergröna. Sedan skulle jag plantera buskar som kan ge lite skydd mot blåsten, tex Havtorn, Sibirisk ärtbuske och Slån.

Kram Lonicera
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon