Full version: Knäppande tallar
skogstroll
De senaste dagarna har tallarna på min tomt knäppt som om det satt tusen glupska ekorrar i dem och knaprade, fast man ser inget som rör sig. Nån som vet vad det knäppande ljudet kan vara? Nåt kryp eller? sos.gif
anna_rispan
Min mamma hade lyssnat på p4 naturmorgon. de hade pratat om knäppande tallar. fatta för att det handlade om att det var kottarna som öppnade sig o sprätte ut fröna. men intev et jag om det är det som händer nu. har inte koll på när de gör sånt. testa o lynnsa på programmet kankse??
Piccante
Kanske lite tidigt att släppa frön nu? för vad jag förstod pollineras de på våren och fröna har lång utvecklingstid. Men jag vet inte när de normalt fröar av sig. Annars kan det vara vedlevande insekter oxå som man hör, då kanske främst skalbaggar. De kan knapra i sig trä ganska ljudligt.
stina
Jag hörde också om dom knäppande tallarna på radion och nu i helgen på landet knäppte det som sjutton i alla tallarna. Det MÅSTE ha varit kottarna som öppnade sig. Och det lät annorlunda, ett snabbt ganska hårt knäppande ljud - nästan som en svag smäll.
skogstroll
jag läste på lite på nätet och det verkar i sin ordning att de sprätter kottfrön nu happy.gif
Gossen Ruda
Det verkar vara ett bra tallkotteår, jag har sett mängder med tallfrön singla i luften.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon