mogge92
Hej hej! måste fråga hur varmt ni har i era växthus så här års? Jag har redan 45C mitt på dagen om jag inte vädrar. eftersom jag bara bor i zon 4 måste ni som bor i zon2-3 ha det mycket varmare?
kerstin z5-6
Skulle nog kunna bli i mitt med men jag håller det på 22..
ohlson
F-låt om jag lånar tråden lite, men vad har ni för temp på natten? Om ex. tomatplantorna ska överleva??? Har äntligen tagit mod till mig och flyttat ut ALLT. Värmefläkt finnes.
mogge92
hmm jag vet faktiskt inte men om ingen annan svarar så skulle jag personligen inte vilja sjunka under 15C på natten.
Alexander-VG-zon3
CITAT (ohlson @ 15-04-2007, 19:02) *
F-låt om jag lånar tråden lite, men vad har ni för temp på natten? Om ex. tomatplantorna ska överleva??? Har äntligen tagit mod till mig och flyttat ut ALLT. Värmefläkt finnes.

+10c klara dom . jag hade ute mina förra natten å det blev +2c men dom va under ett skydd så dom hade kanske +5c under skyddet
men +10c sen kräver dom kanske högre för att växa bra
Jonas70
CITAT (ohlson @ 15-04-2007, 19:02) *

Jag har oxå stora delar av mina tomatplantor i växthuset, och jag har ingen värmefläkt som hjälp på natten men det fungerar ändå. Det kanske inte är idealt att det ibland kryper ner mot ett par enstaka plusgrader men det går wink.gif
Lady Hamilton
Ren generellt säger man att Tomater inte vill ha under +7* Men så beror det ju också på HUR man har sina tomater planterade. Är plantorna planterade i "bädd" är jord temperatuen viktig. Jorden för hink-plantor får snabbare "uppvärmning" och därmed även snabbare "avkylning"
Andypandy
CITAT (Lady Hamilton @ 16-04-2007, 10:29) *
Ren generellt säger man att Tomater inte vill ha under +7* Men så beror det ju också på HUR man har sina tomater planterade. Är plantorna planterade i "bädd" är jord temperatuen viktig. Jorden för hink-plantor får snabbare "uppvärmning" och därmed även snabbare "avkylning"

Absolut... min syster odlade tomater ekologiskt kommersiellt under ett par år i ett megastort växthus.. (säkert 400kvm+).
Ska man ha fina tomater så ska temperaturen vara så konstant som möjligt såg jag.
Ytterst lite drag från en öppen dörr... och tomatplantorna 5-10 meter in växte direkt mycket sämre... kortare plantor, sämre tomater... och blev det för varmt så fick man problem med sprickbildning. En natt med trasig värmare neråt 5 grader fick direkt inverkan på kvalitet och avkastning flera veckor framöver.
Powerowic
många växter som klarar mycket kallare men inte om det är ihållande, hade gurkor ute i en kartong växthuset förra året innan det var färdigt med jord. 16 maj var sista frosten och det blev -2 och de överlevde men de blev lite nupna i bladen så de klarar någon natt med få plusgrader
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon