Phatphil
Tjena alla,
nu är det så att jag och min bror håller på att fixa en strand vid familjens sommarstuga.
Vi har grävt ur allt, fixat slänt, m.m.
Nu är det dags för sand!!
Men frågan är ska man lägga ut nån typ av markväv först eller hur gör man??
Vad ska användas, var inhandlar man det? Nära Falun Borlänge
Funkar marktäckväv alá Jula?
Tackar för snabba svar!!
Det är hård lera, natur stränder har jag sett försvinna och behövas påfyllning!
ingrid fuxwall
Kan inget om detta men hur tänker du? att sanden ska spolas bort eller försvinna ner i leran?

ingrid
Gossen Ruda
Hård lera är knappast något problem så det är bara att ösa. Observera att det är naturen som sen formar sandstranden, lutning och sådant. Det beror på hur stora vågorna är, kornstorlek på sanden, om vattenytan varierar mycket mm.
ingrid fuxwall
CITAT (Gossen Ruda @ 15-04-2007, 22:30) *
Hård lera är knappast något problem så det är bara att ösa. Observera att det är naturen som sen formar sandstranden, lutning och sådant. Det beror på hur stora vågorna är, kornstorlek på sanden, om vattenytan varierar mycket mm.

Förstår jag dig rätt så bör man fylla på ett ganska tjockt lager sand, eller?

ingrid
mamamaggan
Har grannar vid sommarstugan som gjort badstrand och fyllt på sand i sjön. Visserligen var det lite mer dyig botten men de la någon sorts markväv e d först eftersom de hört att annars måste man fylla på sanden år efter år. De la väven på hösten och körde sedan ut sanden på isen framåt våren. Verkar ha funkat bra för de har inte behövt fylla på sand igen.
Piccante
En liten fundering jag har bara. Om man fixar till en slänt ner mot sjön och ändrar botten genom att lägga på sand, då gör man ett ganska stort ingrepp i strandlinjen. Du/ni har väl fått bygglov för detta så ni inte gör något som kan stå er dyrt senare? Stränder utmed sjöar och vattendrag omfattas av generellt strandskydd och för ingrepp måste man söka dispens från strandskydd hos länsstyrelsen.
Detta är kanske redan fixat och klart. Ville bara fråga för säkerhets skull för lämnar man in en bygglovsansökan så brukar man ju redan ha preciserat hur man tänker göra eftersom det är det ingreppet man söker lov för.
KURT
CITAT (Markus_H @ 15-04-2007, 23:17) *
En liten fundering jag har bara. Om man fixar till en slänt ner mot sjön och ändrar botten genom att lägga på sand, då gör man ett ganska stort ingrepp i strandlinjen. Du/ni har väl fått bygglov för detta så ni inte gör något som kan stå er dyrt senare? Stränder utmed sjöar och vattendrag omfattas av generellt strandskydd och för ingrepp måste man söka dispens från strandskydd hos länsstyrelsen.
Detta är kanske redan fixat och klart. Ville bara fråga för säkerhets skull för lämnar man in en bygglovsansökan så brukar man ju redan ha preciserat hur man tänker göra eftersom det är det ingreppet man söker lov för.

På många ställen är det vanligt att man muddrar, för att få bort stenar och för att få en bättre ankringsplats för båt. Det är också något man måste ha tillstånd för.
Blomstersmurfen
Vi håller på och renoverar en sandstrand i vår förening. Fick då veta att det är viktigt att man använder rätt sorts sand. Om man bor i t ex Mälaren, så skall man använda sand som finns naturligt just vid Mälaren, för tar man sand från helt andra förhållanden så spolas den lättare bort (även om man kanske skulle vilja byta med tanke på färg/format eller annan orsak). Markduk däremot skall inte användas eftersom sanden ännu lättare spolas bort då. Detta meddelades av flera olika aktörer på marknaden.

Ofrånkomligt är att sanden behöver fyllas på med jämna mellanrum. Det är kanske 10 år sedan det gjordes sist här, och det kunde gjorts för flera år sedan om man ville ha stranden i bra skick.
katrin
Vi gjorde en sandstrand 2001 när vi bodde vid en liten sjö. Vi använde en tjockare markduk, då det är mycket dy där. Sjön är ganska liten så vattnet rör sig inte så mycket. Sanden ligger kvar, har inte behövts fyllas på. Vårt problem var snarare att dy/"sjö-ogräs" äter sig in i sanden från kanterna, så det blev ganska mycket rensning att göra om man vill att den skulle hålla sig fräsch.

Grannarna "vid sjön bredvid" har samma upplevelse, de gjorde sin strand ungefär samtidigt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon