|
En jäkla harpalt har haft kalas hemma hos mig. Den har gnagit på varenda grön pinne på min kanadensiska ros Prairie Joy och så har den smaskat en hel massa på mitt lilla ryska äpple Mitt lilla äppelträd: [attachment=1423:2007_04_15_002.jpg] Min kanadaros: [attachment=1424:2007_04_15_004.jpg] Hur ska jag göra för att slippa sånt här i fortsättningen? (man får ju inte skjuta skarpt i tätbebyggt område...)
Äntligen en till som har problem med haren. Ja....jag är ju inte glad för din skulle men hoppas nu att vi kan få hjälp med ideer.
Jag har frågat på flera forum men det verkar som om rådjuren är ett större problem. Ingen har problem med haren.
I stugan äter de allt som går att tugga på....rosor, häckplantor, blommor mm.
Ett år satte jag ut 60 plantor som jag drivit upp själv. Tre dagar senare fanns inte ett spår av plantorna.
Oj då Alba, det där lät ju verkligen inte bra...  Ser ju nästan ut som att jag rent av haft lite tur som inte fått nåt mer uppätet - ännu... Undras om det finns nån sorts "harskrämma" att köpa,  Man kan ju inte kuta runt och tabascosprejja verenda blomma och buske i trädgården heller.
mogge92
15-04-2007, 16:36
utan att verka alltför brutal/djurplågare kan man inte bara döda dem??
CITAT (mogge92 @ 15-04-2007, 17:36)  utan att verka alltför brutal/djurplågare kan man inte bara döda dem?? Men hur i så fall?  Jag bor i tätbebyggt område och får därför inte skjuta den/dem. Tror inte att det är tillåtet att snara hare mitt i ett radhusområde heller... grannens nyfikna katt kanske får sig en alltför rejäl kram då... Och inte kan jag heller ligga på pass och lura på de där paltarna mitt i natten eller när de nu kommer hit och äter och då försöka blixtsnabbt hoppa fram och strypa dem med mina bara händer.
mogge92
15-04-2007, 17:27
Ja ´jag vet inte riktigt  hmm synd att det fanns katter i kvarteret annars är råttgift väldigt effektivt
Ragazza zon6
15-04-2007, 17:44
Råttgift är ett herrans elände och borde vara förbjudet! Jag har hellre söndertuggad trädgård än en giftdödad hare på mitt samvete. Världen är så full av lidande i allafall, varför är det så j-vla ok för oss människor att bara döda de djur som inte "passar".
Jag har täckt jordgubbslandet med fiberduk idag, hoppas det skyddar mot råddjuren och hararna.
Svar till Ragazza zon6:
Du säger : Jag har hellre söndertuggad trädgård än en giftdödad hare på mitt samvete.
För min del så är det tvärt emot. Du säger: Världen är så full av lidande i allafall, varför är det så j-vla ok för oss människor att bara döda de djur som inte "passar". Jag tycker inte att värdens lidande har med mitt harproblem att göra - det är en helt annan diskussion. Det här handlar inte om att döda alla harar, bara om att slippa de som kalasar i min trädgård på nätterna. Var sak på sin plats - om hararna håller sig i skogen så lovar jag att hålla mig i stan Jag önskar det fanns nån sorts jättestor skyddsduk som jag kunde dra över min trädgård på kvällen så att den får vara ifred på nätterna, men tyvärr, det finns det ju inte... Hoppas dina jordgubbar får va ifred för hararna och rådjuren.
mogge92
15-04-2007, 18:44
om man nu ska vara "snäll" mot odjuren varför inte använda någon slags fälla. som en bur med mat i. när djuret äter av maten stänger en mekanism igen dörren bakom. inte så bra beskrivning men ni kanske förstår på ett ungefär?
fruberglund
15-04-2007, 18:51
Problemet är att skjuter man en hare så kommer det väl en ny och då får man ju skjuta alla harar som finns för nån ny hittar väl alltid dit Finns det inte nån sån där typ sorkskrämma fast för möss och sånt (som tjuter). Funkar det kanske på harar? Eller är de för stora kanske? Fanns väl nån sån där sensorstyrd vattensprutare som kände av när det kom nåt i närheten och skickade iväg en stråle...det kanske vore nåt? Rikta den så den skickar iväg en missil med vatten och skrämmer vettet av haren
mogge92
15-04-2007, 18:56
sensorstyrd vattensprutare låter som den mest logiska lösningen
Eftersom jag har hund har jag inte detta problem... funderar på de här larmen som eg är till för inbrottstjuvar, en liten maskin som skäller som en hund om något närmar sig... ? Kan ju vara lite dumt att ligga å lyssna på det nattetid men det kanske räcker en period så försvinner dom... kommer dom senare tillbaka får man börja om?... tja jag vet inte, tyckte bara så synd om er med dessa problem... Strålkastarlampa?...som tänds en stund när något närmar sig? (man får väl förklara för grannarna!!  ) Mvh ZaraP
CITAT (fruberglund @ 15-04-2007, 19:51)  Fanns väl nån sån där sensorstyrd vattensprutare som kände av när det kom nåt i närheten och skickade iväg en stråle...det kanske vore nåt? Rikta den så den skickar iväg en missil med vatten och skrämmer vettet av haren  Bästa förslaget hittills tycker jag!  Då gäller det bara att lyckas tillverka den då rå... Lyckas jag med det och om den funkar bra så lovar jag att du får en slant för den braiga idén fruberglund!  CITAT (ZaraP @ 15-04-2007, 20:40)  Strålkastarlampa?...som tänds en stund när något närmar sig? (man får väl förklara för grannarna!!  ) Mvh ZaraP Funkar bara sådär här uppe i Norrland... för nu är vi ju snart framme vid den där årstiden när det är så gott som dagsljus dygnet runt här uppe...
emmas matte
15-04-2007, 21:40
HEJ. jAG SATTE NÄT RUNT ÄPPELTRÄDEN OCH RUNT SÅDANT SOM JAG VILL HA KVAR,I ÅR ÄR INGET UPPÄTIT. äPPLETRÄDET FICK STÅ FÖRRA ÅRET,EFTER HARANGREPP, DET KOM NYA GRENAR ÖVER YMPSTÄLLET SÅ JAG TROR DET KLARADE SIG.TAR BORT NÄTET NÄR DET ÄR MER ATT ÄTA FÖR HAREN SENARE PÅ VÅREN.
I senaste katalogen från www.homeshop.se (min webbläsare vill inte att jag länkar just nu) har dom en hiskelig uggla med sensor som hooar och blinkar med ögonen i syfte att skrämma bort ovälkomna gäster i trädgården. Kan kanske vara något?
Smart med nät Emmas matte! Vad använder du för sort, hönsnät? Hoande ugglan var ju rätt kul Bee, men sensorn har en räckvidd på bara 1½ meter tyvärr, man skulle behöva köpa en hel drös ugglor för att få bra effekt... Men man kanske skulle köpa en i alla fall och ställa den på bron... kanske skrämmer den bort åtminstone tavelförsäljare i alla fall Tack båda två för tipsen i alla fall!
Är det någon som provad vindsnurra. Vindsnurra
Gossen Ruda
16-04-2007, 09:55
Gnagskador kan väl bara undvikas med hjälp av fysiska hinder, nät eller gnagskydd.
MammaMattsson
16-04-2007, 15:37
Jag hade gnagproblem innan, bland annat på ett ungt äppelträd och nysatta syrener. De smakade också på svartvinbärsbuskarnas stammar. Och rosorna, såklart.
Tills jag kom på följande:
Man tager blodmjöl och vatten, rör ihop till en tjock smet, modell sockerkakssmet och målar med en bredare målarpensel på stammarna. Det är kladdigt nog att torka in och sitter rejält, håller ett par regn! Jag gör detta var tredje vecka på sommaren. På vintern räcker det med en två, tre gånger.
Fungerar bra, och är iallafall snyggare än gnagskydd i plast, tycker jag.
Billigt också.
CITAT (MammaMattsson @ 16-04-2007, 16:37)  Jag hade gnagproblem innan, bland annat på ett ungt äppelträd och nysatta syrener. De smakade också på svartvinbärsbuskarnas stammar. Och rosorna, såklart.
Tills jag kom på följande:
Man tager blodmjöl och vatten, rör ihop till en tjock smet, modell sockerkakssmet och målar med en bredare målarpensel på stammarna. Det är kladdigt nog att torka in och sitter rejält, håller ett par regn! Jag gör detta var tredje vecka på sommaren. På vintern räcker det med en två, tre gånger.
Fungerar bra, och är iallafall snyggare än gnagskydd i plast, tycker jag.
Billigt också. Tack för tipset! Det där ska jag allt prova!
emmas matte
16-04-2007, 16:28
Hej jag använde kycklingnät köpte på Ö B det är billigt så man kan göra rätt stora rundlar så att djuren inte kommer åt. Sätter dubbel höjd på sådant som är begärligt föt större djur. Jag har allt kvar i år inget uppätit. Jag gör oxå rundlar som jag sätter runt tulpaner och sådant, jag tittar hellre genom nät på mina blommor än inga alls.
CITAT (emmas matte @ 16-04-2007, 17:28)  Hej jag använde kycklingnät köpte på Ö B det är billigt så man kan göra rätt stora rundlar så att djuren inte kommer åt. Sätter dubbel höjd på sådant som är begärligt föt större djur. Jag har allt kvar i år inget uppätit. Jag gör oxå rundlar som jag sätter runt tulpaner och sådant, jag tittar hellre genom nät på mina blommor än inga alls. OK, tack för svaret! Då får det bli en sväng till Ö&B med när jag ändå ska iväg och köpa blodmjöl.
MammaMattsson
16-04-2007, 19:57
Se till bara att göra det när vädret är någorlunda. För mig funkar det perfekt.
( Och på sommaren så tar jag och duttar litet här och där på undersidorna av rosornas blad, där det inte syns så mycket, och har knopparna kvar numera.)
Om jag inte minns fel så finns det en tjusig bild på en hare som skvätter iväg i Willab katalogen. Den illustrerar deras vattenstråle moj som skrämmer bort objudna gäster. Kanske rörelsevakt, jag kollade inte så noga. Skrattade bara åt bilden på haren som sprätte iväg! Här i skogen har jag varken problem med harar eller rådjur av någon anledning... Så jag behöver inte bry mig!
/ Wilma
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|