Full version: billiga perenner?
silas
grävde en liten, avlång rabatt förra året där jag tänkte plantera några perenner. det är halvskuggigt (under ett stort träd), och jag vill ha någonting som liksom bildar en liten (mycket liten!) häck, typ... en halvmeter högt kanske. gärna i blått och rött...
Det största problemet just nu är en akut brist på pengar, så framför allt skulle tips på blommor som man kan hitta billigt uppskattas smile.gif! Några tips? Vad tar man sig till när man vill ha fler blommor men inte har några pengar? De perenner jag har är redan delade en miljard gånger, så jag skulle ju helst vilja ha någonting nytt (börjar tröttna på vallmo och blåklint sad.gif)....
Nilam1
förstår precis hur du känner det! man vill ju ha många fina blommor
Växtbytardagar & lokal trädgårdsförening borde ju passa perfekt? Eller varför inte bara fråga när du går förbi en trädgård som verkar ha ngt snyggt i överflöd. Jag skulle i alla fall inte ta illa upp om ngn frågade utan se det som en komplimang.
Själv brukar jag hålla ögonen öppna efter frö man kan plocka själv på hösten. Kanske såpört om du gillar rufsiga rosa blommor som lukat gott. Har bla fått flera fina jättevallmo på detta sätt. Och små skräpplantor som förvildat sig ut på ngn allmänning eller så (hittade bla ett björnbär och en kaprifol förra året).

Alternativt fröså ett- eller tvåringar som blommar fint nästa år och sedan glatt förökar sig, ex prästkragar, fingerborgsblomma, krollilja. Det tar ju lite tid och man får hjälpa dem på traven men efter några fröpåsar och lite tålamod har du många vackra blommor!

Liten lurvig minihäck skulle jag nog göra av nävor. De finns ju i flera olika färger, höjder, blomingstider, sollägen och brer snällt ut sig. Än så länge är inte min alika fina som trädgårdsböckernas men det beror nog mer på tiden (de är bara 2 år) än på nävorna....

Lycka till!
kerstin z5-6
Börja fröså dina perenner själv ! Det är inte svårare än sommarblommor -mer tips i förkultiveringsavdelningen smile.gif
Riddarsporrar kungsljus och campanula kan sås nu
silas
Tack för tipsen! smile.gif
Fröså hade jag inte ens en tanke på! jag har aldrig vågat mig på det med perenner, har fått för mig att det ska vara så krångligt.... och så tänkte jag nog att man var tvungen att börja redan i januari. men nu ska jag nog försöka mig på det!
sen kanske det blir just några nävor faktiskt... dom är ju faktiskt väldigt stiliga, det är precis så jag har tänkt mig liksom lagom vildvuxet så där....
kerstin z5-6
Det är inte svårt alls -Och tex Granngården , plantshopar osv har ju massor med perennfrö nu till bra pris
Lord nelson , Thomson o morgan osv .. köp några påsar, så o ställ ut ska du se smile.gif

Undrar du över nåt så fråga bara ..
silas
tack! smile.gif
kerstin z5-6
Stockros går fint nu -blir bladrosett år ett blommar år två-riddarsporren på bilden såddes mars 06 -detta är augusti samma år ..smile.gif
Ophelia
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-04-2007, 12:05) *
Stockros går fint nu -blir bladrosett år ett blommar år två-riddarsporren på bilden såddes mars 06 -detta är augusti samma år ..smile.gif

Nu Kerstin är det på det viset att den där riddarsporren är ursnygg, men inte är jag avis....nääääädåååå. Ser riktigt karamell ut tillsammans med den där underbara stockrosen....är fortfarade inte avis...nääääädåååååå. Skulle du sedan sätta ut bild på din ljuvliga malushäck så skulle jag å det bestämdaste förneka att jag är avis angel_not.gif whistling.gif
MammaMattsson
En annan busenkel sak att så är ju fingerborgsblomma. Dessutom har det kommit nya sorter, riktigt snygga, till exempel min favorit; " Pams Choice ", vit med mörkt vinrödfläckig insida.

Rosett år ett, blommning år två, och sedan sjävsådd, vilket är perfekt. man bara flyttar de som självsått sig till önskad plats.

Samma sak med kungsljus.
Malin i Malmö
Man kan köpa fröer på Tradera och komma undan billigt!

http://www.tradera.com/search/imp.aspx?sea...ty=&l_desc=
kerstin z5-6
fast ibland är fröna på tradera okristligt dyra -särskilt med tanke på att vissa odlaiter gärna samlar frö gratis .. bara de får veta vad ... angel_not.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon