malin72
[attachment=1430:framklätter1.jpg]jo på framsidan har jag en klätterros som växer hejvilt whistling.gif
den spretar ut och ser konstig ut...jätte vacker när den blommar men jag vill få den in mot väggen och upp inte ut dunno.gif
vad kan jag göra -cry-.gif

[attachment=1431:blandat_06_421.jpg]
Nilam1
Några grenar kanske går tt böja in lite med lite milt tvång. Och så böja in lite till nästa år...
Det som inte går att tvinga måste man väl klippa ner den och binda in det som sedan växer ut? Fast ajg är ingen rosexpert...
kerstin z5-6
ja fast varför ?Sätt dit ett snyggt stöd i stället -rosor mot vägg far bara illa när de ska målas om osv ...

och inget är så anskrämligt fult som rosor utan blad .. tänk på det
malin72
Kerstin..vad för stöd?????????jag kan väl inte få den att klättra nu crying.gif den är ju så utbredd unsure.gif
den fick ju böjas fram för dom målade om ...tog hela sommaren,sen så var den så pass stor så jag vet inte hur jag ska få in den i en spalje eller så -cry-.gif
några tips sos.gif
kerstin z5-6
Vilken ros är det ?
kerstin z5-6
Rosor klättrar inte alls -de måste ledas och böjas ,bindas upp
Vid sk pegging down börjer man tex grenarna NERÅT för att få dem att bära mer blommor
Om du vill ha dem närmare väggen kan du stödja med något -Bambupinnar är enkelt o billigt )
så att själva rosen får stöd i mitten -
Du kan dra grenarna mot väggen men inte aldelse intill .. ett stöd liknande de på fösta bilden är bra
de kommer att sträva efter att blomma utåt
malin72
jag vet inte vad rosen heter för det hade tyvärr suddats bort på lappen ute..hade en fråga om den förrut...det jag kan säga är att den har taggar i massor doftar gott blush.gif
så här ser den ut på sommaren blommar länge
[attachment=1434:ros5.jpg]

[attachment=1435:växter_390.jpg]

CITAT (kerstin z5-6 @ 15-04-2007, 21:22) *
Vilken ros är det ?

åh vad dom är vackra...men det kostar väl därefter med :
g:
kerstin z5-6
Aicha .. ?? Minns du inte vad dina rosor heter angel_not.gif hörre du ..
Liknar den denna så är det Aicha

Du är ju ung o söt gå in på nån mekanisk verkstad blinka med ögat o beställ en kopia smile.gif Av spaljen smile.gif
malin72
rotfl.gif rotfl.gif Kerstin då giggle.gif
ja den liknar den, men jag har för mig att den hade ett längre namn :confused
:
malin72
kan det vara maigold?????????hittade min förra fråga från i sommras blush.gif
tycker att det är den som stämmer på namnet känner igen det whist.gif hm men jag är inte säker......"skäms"
kerstin z5-6
Ja det kan mycket väl vara Maigold .. maigold maigold maigold.. i maj är den guldfärgad .. kom ihåg det nu !
Även om den säkert blommar senare än maj ..
malin72
000.gif jag bankar in det i huvudet nu slap.gif vad skojj då vet jag vad min ena klätter heter....pinsamt men på baksidan finns 2 röda som jag också frågat om förrut men inte vet vilka dom är.......men så att ni nu hör det så har jag inte sagt det whist.gif just det ja den ena röda är nog Flammentanz tror jag nog

men Kerstin du fick mig på andra tankar på mässan iallafall och har redan sett ut några platser till mina nya rosor som ska köpas i år yahoo.gif bravo.gif
Kajsa
Satte Maigold förra året, den är ruskigt taggig som Pimpineller är. Den kan bli stor 2 m hög och minst lika bred, växer spretigt.
Kanske ska du inte låta den bli så stor ?
malin72
CITAT (Kajsa @ 15-04-2007, 23:48) *
Satte Maigold förra året, den är ruskigt taggig som Pimpineller är. Den kan bli stor 2 m hög och minst lika bred, växer spretigt.
Kanske ska du inte låta den bli så stor ?

jo det ska gudarna veta att den är taggig...sliter sönder mig om jag råkar komma åt den när jag ska göra något vid den blush.gif
synd bara för att jag tycker att den är så fin...sen sitter den ju "mot" väggen så jag vet inte vad jag ska göra om den inte ska bli så stor shy.gif jag är ju en sån som har svårt att "se" hur det kan bli dunno.gif men det är ju det som är problemet att den växer spretigt...annars är den jätte fin tycker jag mot väggen wub.gif
Merlin

host host.... coolgleam.gif kan rosen möjligtvis vara Leverkusen? Tycker den liknar Leverkusen bra mycket mer än Aicha.....
Cilla
Den där gula är helfin! Alla rosor spretar ju, den här gör det charmigt och vackert tycker jag. Kan du inte bara få in de grenar som är i vägen med hjälp av en och annan bambupinne och kanske ett snöre mot väggen?

Hårt spaljerade rosor som binds tätt intill husväggar och inte får spreta alls är väl inga charmrosor?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon