Egorina
Hej på er alla!

Undrar om det är möjligt att övervattna även med underbevattningsbricka + matta. Har pelargonsticklingar Blue Sibyl som bladen har börjat gulna på, jag är ju orolig att jag skall ta livet av dom små de första jag gör. Har aldrig provat på dethär förut det är första året så man känner sig lite osäker.
kerstin z5-6
Ja,inga växter gillar att ha för blött särskilt inte sticklingar o frösådder ..
Lady Hamilton
Bevattnings mattan skall vara blöt men inte "drypande" och vattnet i brickan skall inte "stå över" mattan. Jag brukar fylla på brickan med 4 liter åt gången (har stora brickor 63x110) sedan låter jag mattan "suga upp" och fyller på mera vid behov. Har använt mig av "mattor" i 3 år och har inte inte haft några problem.
Men hur har du det med ljus? Tempen? Även de spelar in.
Egorina
Jodå, ljus har jag - lysrör 2x36 watt kall vita. Temperaturen rör sig ungefär kring 12-15 grader på dagen. I morse var det dock bara 8 grader, är det månne för lite? Skall nu till natten sätta på fiberduk i flera lager så borde dom väl klara sig, har också en gammal fläkt med termostat men den verkar inte funka så det blir väl kanske att skaffa sig en ny, speciellt som dom har lovat kallt väder i slutet av veckan bara +1 grad och ev. snö. Huujedamej!!

Lady Hamilton
Ljus å temp verkar det inte vara något större fel på g.gif Undra då vad det kan vara för fel? Blir det FÖR snabba tempväxlingar? Har du månne FÖR varm på dagen?
Egorina
Idag eftermiddag när jag kom hem var det ca 14-15 grader, men mycket lägre än till 7-8 grader tror jag inte att det kommer att bli ska som sagt lägga över fiberduken till natten så kanske det reder upp sig. Tror nog att jag varit lite för generös med vattnet, men nu är det slut på det.

Tack för att ni är så hjälpsamma!!
caddy69
Hej.
På jobbet brukar vi låta mattan hamna en bit utanför odlingsborden så överflödigt vatten rinner ur. Kan kanske vara något?
Egorina
Jaaa, det var ju en bra ide thanks.gif Mattan är faktiskt lite längre än brickan, jag har vikt in kanterna men nu slutar jag med det också och låter dom hänga utanför. Tänk vad man har mycket att lära, men livet är ju som bekant en skola.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon