Full version: utesådder
ZaraP
Gokväll alla!
När börjar ni så diverse frö utomhus? Syftar både på
sommarblommor och grönsaker...
Berätta gärna vilka sorter och vilken zon du bor i!

Det kliiiar ju i fingrarna i detta underbara vårväder!!!! wub.gif

Mvh ZaraP
Gåsis
Jag sår sent, men så bor jag ju i zon sju. Kanske i maj, eller när jorden rett sig. I år är det ett konstigt år för jorden på solsidan känns redan färdig för sådd men allt jag kan sen tidigare säger att slutet av maj är lagom.

/Åsa
Plain
I helgen har jag sått:

Gräslök
Persilja

Satt:
Potatis (Amandine)
Gul lök

Blommor:
Tagetes
Vallmo (fjädervallmo eller något sådant)

Allt täckt med fiberduk och kommer så förbli tills dess att de är rätt stora plantor - vi har en envis rådjursbock som strosar runt, helt orädd, och tuggar i sig det mesta.

Bor utanför Stockholm i zon 2-3

Kan tilläggas att jag sår i södersluttning som är solbelyst nästan hela dagen.

/David
kerstin z5-6
ninja.gif utesådd, nä jag sår inget ute alls smile.gif
Susanna
Den 25 mars sådde jag morötter och rödbetor, de har grott fint. I morgon blir det olika typer av salladsblad. Har också satt potatis, bondbönor och rödlök. Har också avhärdat och grävt ner ett antal plantor som jag haft inomhus ett tag: smultron, kronärtskockor, kummin, rädisbaljor, solrosor, luktärtor och fuchsior. Majsen får stå inne någon tid till. Tomaterna och auberginen är ute på dagarna i avvaktan på att växthusbygget ska bli klart. Men jag håller noga koll på tempen och fiberduk ligger på. Odlar på Österlen, Skåne, zon 1.
noora
Jag sådde rädisor, majrovor och sallad för en vecka sen, eller var det kanske två? En del har börjat gro nu i alla fall (under fiberduk). Jag ska nog våga mig på morötter och lök under veckan nån gång. Det är lite förrädiskt varmt på dagarna just nu, jag räknar med många fler frostnätter och minst ett par-tre hela veckor av kyligt väder innan juni. Jag bor i zon 2-3, strax söder om Stockholm och någon kilometer från den väderstation som nästan alltid rapporterar de lägsta morgontemperaturerna i Stockholmstrakten i väderleksrapporten på Radio Stockholm...
Susanna
Tänkte just fråga om du bor i Tullinge, såg sedan på sin signatur att så var fallet rolleyes.gif

Tycks allltid vara lite kallare där....
ZaraP

Oki, kul att läsa hur ni andra gör... fortsätt gärna!! yes.gif
Jag har inte börjat än, har zon tre, men ska nog så lite i veckan
nu, sallad, morot, rädisa, jordärtskocka (knölar), persilja, solros,
ringblomma, vallmo mm.. De borde väl gå!
Ja vädret ÄR lite förrädiskt, men hoppas vi slipper snöstorm å
dylikt... men vem vet.. dunno.gif
katah
jag har tänkt att så rubbet så snart som möjligt, sånen vände landet så fint för mig i lördags!

Det blir morötter, sallad och dill i alla fall.

Lökarna har varit i jorden redan 2-3 veckor och vitlöken kommer fint (planterades i höstas)
Jag tänker driva i växthuset några grönkål och vitkålsplantor och spaghetti-pumpa också för senare uteplantering.
har zon 2
Ung_trädgårdsfantast
Bor i zon 2-3 och tänkte i helgen så dill och sallad! smiley_small_hug.gif Men jag sådde mina majs i lördags!Var det försent?
Och skulle man sätta dom i vatten före?Jag fick min vitlök också som jag hade beställt och där stod det att de skulle stå i kylskåp en månad och sen i maj planteras ut!Går det?? dunno.gif Jag satte också några i landet i höstas och de är nästan 10 cent nu!! yahoo.gif 000.gif
Eva 33c
Jag brukar så sallad och sockerärter i växthuset runt 15 april och det mesta på landen i slutet av maj till början på juni. Men i år är ju allt tidigare så man kanske skulle kunna börja redan nu.... Man kan ju ta tempen på jorden om man vill, det bör väl vara omkring 7 grader minst för att något skall börja gro, bönor vill ha ännu varmare runt 10 tror jag. Morötter och en del annat kan man ju så på hösten tom och så ligger de oförändrade och bara väntar på värmen. Men bönor kan ruttna bort om de sås i för kall jord. Just nu har jag i allafall inte tid att så, håller som bäst på att flytta buskar!
Jag bor i zon 5.
rosita
Jag har satt potatis och lök och sått morötter, dill, sallad och spenat. Rödbetor och palsternackor står på tur att sås. Löken har kommit upp ca 10 cm. Tomater, gurka, aubergine växer fint i sina krukor och är avhärdade, väntar på mod att sätta ut dem.
Elisabeth P
Tösen sådde diverse sommarblomster men det var nog i tidigaste lagret. Vi lade fiberduk över så får vi se om de klarar sig. Dessutom planterade hon ut sina solroser (fast bara 3 av 9st)
Idag sådde jag diverse perenner som jag inte haft plats att förgro. Jag satte ne nysådda krukorna i mitt miniväxthus av plast. Täckte insidorna med fiberduk och nattetid smyger jag över en filt med.
Jag har även satt dit en del av årets perennsådd som jag sågge tidigt och som nu är stora, pluss några pellargonier som övervintrat och blivit stora.
Jag kan bara inte vänta längre så jag hoppas att det går vägen
Ung_trädgårdsfantast
Nu har majsen kommit upp! yahoo.gif Stora och kraftiga!! wub.gif
Maggan H
CITAT (Ung_trädgårdsfantast @ 20-04-2007, 15:00) *
Nu har majsen kommit upp! yahoo.gif Stora och kraftiga!! wub.gif

Grattis! bravo.gif Alltid kul när det vill sig! Själv ska jag lägga på lite ny jord i rabatterna i helgen och så solrosor, atlasblomma, ringblommor, snökärleksblomster mm. Bor i Bromölla Skåne Zon 1. Men varning för nattfrost i natt, det hotas med flera grader i Skånes inland! fear.gif
Berit
Hur långt har ni kommit nu med såningen?

Funderade på att sätta frön idag men det är ju så pass kallt ännu och då händer väl ingenting. Likadant med potatisen.

Fast det kliar i fingrarna.

Jag bor i zon 4-5

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon