Jag blir glad för alla svar, mest av "akademiskt intresse".
Egentligen så har jag inge t speciellt att säga eftersom den var ny hos mig i fjol.
Den har i alla fall överlevt vintern här i z 4-5 och den var "grön" hela vägen upp. Jag var "lite" besviken i fjol för den blommade inte alls så överdådligt som jag hade fått berättat för mig (orealistiska förväntningar?), men den var helt frisk och de rosor som kom......mmmmmmm

/Anki
kerstin z5-6
15-04-2007, 21:02
Ganska trist tycker jag , erbjuds överallt och lever max 4 år i z5 .. ligger långt ner på min lista
men jag vet att många älskar den ..
Mycket vacker, men jag har ett kärlek/hat förhållande till den, tvivlar starkt på att det är en zon 5 ros, för då skulle den inte ALLTID frysa bort, ja som Kerstin säger max fyra år och jag bor i zon 3-4. Den är så billig så egentligen är det strunt detsamma om den fryser bort, man kan köpa ett 3-pack och börja om. Tror den är " sönderavlad " den drogs upp redan på 30-talet då var det nog mera krut i rosen.
Sönderavlad? Sticklingförökar man inte rosor?
Jag tycker om den!
"Hittade" den när jag röjde lite försiktigt efter det obligatoriska första året. Då var den liten och ynklig. Det är den inte nu längre. Blommar visserligen med enstaka rosor, men de är stora och maffiga och doftar gott.
Blommar väldigt sent på året också. Har tagit in knoppar i oktober/november och fått dem i blom.
Sommartorparn
16-04-2007, 07:50
Vacker långblommare som doftar. Vad mer kan man begära? Vill dock ha full sol för att komma till sin rätt.
Den som finns i min trädgård har minst 20 år på nacken (zon 1), så att den skulle vara kortlivad håller jag inte med om.
kerstin z5-6
16-04-2007, 11:07
Nja , sticklingsföröka gör man ju när rosen är färdig sas.. men innan dess pollinerar man och fröförökar till dess man är nöjd med resultatat -de flesta rosor är ympade sticklingar då detta är den snabbaste metoden
I zon 1 kan Peace säkert bli gammal men det är en annan sak 50 mil norröver. " Sönderavlad " var ett skämt myy.
Och det begrep inte jag
Jag är på G att köpa hund, så det kanske har blivit lite mycket av linje-, in-, och utavel här...
Ja den var bra myy
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.