jojo_82
15-04-2007, 21:22
Hej
så bor man nu i hus och har sin första trädgård. Har handlat frön för min efterlängtade köksträdgård, men vet inte vad jag ska tänka på och hur jag ska grunda för att få så bra skörd som möjligt.
de jag handlat är bla isbergssallad, morötter, sockeräter, spenat, dill, gräslök,persilja och lite andra saker.
har väldigt sandrik mark och bor utanför Umeå.
vad har ni för tips och har ni nå tips på böcker, internetsidor och liknande ställen för mer info..
Johanna
ingrid fuxwall
15-04-2007, 21:39
Tror nog att du kan få mycket hjälp här även om jag inte är den bästa på att dela ut sådana.
Men ska du odla sockerärtor så behöver de stöd, hur högt beror på vilken höjd du valt.
ingrid
Jonas70
16-04-2007, 07:43
Det här är ju en bra internetsida för tinps

Sandrik jord är ju väldränerad och där trivs de flesta kryddor alldeles utmärkt, men för köksträdgården hade jag nog försökt att komplettera med planteringsjord och kogödsel eftersom en sandblandad jord är alldeles för mager för köksträdgården.
Hej!
Jag skulle faktiskt vilja tipsa om min hemsida. Där finns det tips om hur man tar hand om sina växter, både köksväxter och "vanliga" trädgårdsväxter som buskar och träd.
Jag började med sidan i vintras så alla växter finns inte med. Just nu konsentrerar jag mig just på köksväxter skulle en växt saknas titta in igen efter ett par dagar så kanske den finns.
Hör annars av dig så fixar jag in just de växter som du behöver veta något om.
Adressen är www.annastradgard.com
Mvh Anna
Lycka till med trädgården
jojo_82
16-04-2007, 12:18
Men hur bör jag göra då jag blandar i matjord? ska jag läga det på den sandiga jorden eller ska jag blanda ihop det med sandjorden?
tänkte köpa matjord nu i vår och lägga i ko el hästskit till hösten...
får inte tag på någt av det just nu i vår. tyvärr är det så då man är rätt nyinflyttad och inte har någon koll på saker och ting.
Johanna
Var ska du ha matjorden?
Till gräsmattan eller till rabatter och grönsaksland?
Till gräsmattan kan du bara lägga matjorden ovanpå sandjorden.
Men i rabatterna och kökslandet bör du blanda ner jorden i sanden, men jag skulle vilja rekommendera att du köper något kraftigare än matjord. Sanden behöver mycket mullämnen för att hålla kvar näringen och fukten.
Du kommer behöva tillföra jorden mullämnen varje år för att jorden tillslut ska bli bra.
Skaffa en kompost så får du väldigt bra jord att gräva ner.
Lycka till med odlingarna.
Mvh Anna
jojo_82
16-04-2007, 22:00
vad är kraftigare än matjord ? helt noll på detta område....
någon gång ska man väll lära sig.. håller på att starta upp en kompost också, så det är på G... i höst ska jag få tag på hästskit och göra en bättre grund till nästa vår.
hur mycket jord ska jag blanda ut per kvadratmeter?
mellan raderna i grönsakslandet, hur långt ska det vara mellan dem?
Jonas70
17-04-2007, 08:10
CITAT (jojo_82 @ 16-04-2007, 23:00)

vad är kraftigare än matjord ? helt noll på detta område....
någon gång ska man väll lära sig.. håller på att starta upp en kompost också, så det är på G... i höst ska jag få tag på hästskit och göra en bättre grund till nästa vår.
hur mycket jord ska jag blanda ut per kvadratmeter?
mellan raderna i grönsakslandet, hur långt ska det vara mellan dem?
Avståndet mellan raderna beror på vad det är du ska odla. Det kan variera mellan 5cm och upp över metern. Det står ofta bra anvisningar om radavstånd på baksidan av fröpåsen.
Kolla om du kan få löpa lerjord av någon bonde eller så, kan även finnas åkerier som säljer sådant. Detta bör du vända ner ungefär ett spadblad djupt. Att gödsla på hösten är synd, för då är nästan alla näringsämnen urlakade till våren därpå, det är effektivare att vårgödsla, kolla om du har någon bondgård eller ett stall i närheten. Torv kan du köpa i bal på Granngården och vända ner också. I riktigt sandig jord skulle jag lägga på minst 20 cm lera och torv och vända ner.
Mvh
Fenja
embelie
21-04-2007, 13:19
Jag har alltid använt vanlig planteringsgjord, och kögödsel. Den har alltid fungerat, jag har alltid skördat mycket.
Spenaten satte jag för en månad sen och den har jag i salladen nu.
Sen har de ju varit en toppenvår men ändå.
Man behöver inte göra de så knösligt.
Lycka till!
Eva i Västerås
21-04-2007, 15:42
Det du behöver är mull. Och mull är allt som varit växter. Dvs torv, barkmull, spån, kompost (färsk eller färdig), gräsklipp osv osv. Eget insamlat, fått eller köpt.
Har du mycket gräsmatta, så ta vara på allt klipp.
Då kan du så i din sandjord nu, och när det gror lägger du gräsklipp mellan raderna, ovanpå jorden. (Radavstånd står oftast på fröpåsarna. Annars är Runåbergs hemsida underbar!) Vartefter växterna växer fyller du på med gräsklipp, och då kan du lägga intill plantorna. Om du försöker hålla mer än 5cm tjockt så kväver det mycket ogräs också. Fleråriga ogräs får du ta upp men det brukar vara lätt i sandjord.
Gör du så här så kan du odla det mesta, morötter blir jättefina på det här viset. Potatis också, liksom dill och persilja. Sallat kan tycka det blir torrt, men gräsklippet hjälper till att hålla fukten.
Om du inte har gräsklipp, så kan du ta nästan vad som helst annat, fast då kanske du ska fylla på med lite chrysan eller något annat långsamt kvävetillskott. Strö tunt som socker på semlan ungefär och kratta ner i jorden. Sen lägger du på växtmaterial, spån eller vad du nu har mellan raderna osv.
Sen är det ju inte så himla petigt. Det brukar gå att få skörd även om man inte gör precis rätt. Säkert är det någon sort som misslyckas, men så är det bara. Jag får fortfarande inte fina sockerärtor, och jag hade mitt första land 1976... jag gör väl något fundamentalt fel, för jag har bott på 3 ställen och haft samma dåliga resultat.
Lena Israelssons bok Köksträdgården är förresten jättebra, om den fortfarande finns att få tag på. Biblioteket har den säkert.
Visst är det kul med ny trädgård!
Lena Israelssons bok Köksträdgården har kommit ut i en ny utgåva...
http://www.internetbokhandeln.se/bok.html?isbn=9146215956
Jennie_Övik
23-04-2007, 10:29
Jag började så i ett grönsaksland förra året och började ganska smått, ungefär samma som du med fröer. Det misstag jag gjorde var att odla alldeles för mycket sallad och för lite av rotfrukter, som barnfamilj går det åt mycke mer rotfrukter än salladsblad. När du odlar för första gången, så inte morötter för tätt så att du måste gallra bort en massa. Gör odlings bäddar så att du når från alla håll att gallra och rensa ogräs. Det var några få tips från mig...
Det är superkul och nu ska jag gräva upp gräsmattan lika mycket som förra året för att få plats med alla nya fröer.
Lycka till!
Marina Zon 3
23-04-2007, 18:07
Det låter bra att gödsla med ko och stallgödsel men jag håller nog med om att det är bättre att lägga på nu på våren.
Ett tips kan dock vara att dels se till att det är ordentligt "brunnet", det innebär att den ska vara så nära jord som möjligt.
Ett annat tips är att vara lite fösiktig med gödsel när det gäller sallat. Jag gjorde det misstaget och jag lovar, salladen växte så det knakade men den var helt oätlig!
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.