Betty
Hur ska jag bära mig åt för att slippa få rosorna förstörda av harar?
Har för första gången harproblem i min trädgård. Har bara sett en enda hare på gården - för ett par år sen, men nu har den varit här och tagit sig friheten att käka Prairie Joy-bark... ranting.gif

[attachment=1436:2007_04_15_004.jpg]

Den har inte rört de mer taggiga rosorna och nu är jag rädd att den ska komma tillbaka och smaska i sig bl.a. hurdalsrosen som inte är så taggig. Kan man smeta på nåt på stammarna? och vad i så fall?
help.gif
kerstin z5-6
oj .. ingen aning ..hoppas nån med harar vet ...Tur det är rotäkta då
Betty
Ja det är tur att de är rotäkta, men det känns trist i alla fall... sad.gif
Har till att börja med spraykryddat hurdalsrosen rejält med tabasco whist.gif , hoppas de inte gillar kryddstark mat...
Kajsa
Mindre rosor kan man lägga finmaskigt nät över, man kan hänga upp saker som snurrar, låter. Snö och regn tar väl bort alla starka dofter man lägger ut, ja usch vilket elände. Du får plantera Pimpineller dom är ruskigt taggiga.
Kakaduan
Jag har både harar och rådjur. Hararna är värst på bark. Har dock sluppit besvär sedan jag började skvätta blodmjölsblandning på allt tänkbart. Såg i förra veckan hur haren hoppade fram till mina knoppiga tulpaner, luktade på dem och fortsatte vidare.

Kakaduan
Cassandra
Illaluktande ofarligt sorkmedel har funkat för oss. Minns bara inte vad det heter nu och har flaskan på landet. Finns på Coop forum, Plantagen etc.
Cilla
En rostok i AOTs forum tipsade mig om att sticka rester av rosbeskärningen i backen och sedan jag testat det kommer hararna inte och gnager på det ställena längre. De taggigaste grenarna sticker jag ned i backen strax intill rosorna. Hon lade också långa roskvistar som "staket" i stora busksnår och det skyddade henne från att rådjuren åt upp allt.

En annan variant är ju grönt hönsnät förstås, finns de som är lätta att klippa till, böja runt och sticka ned i jorden som "hals" till rosorna.

För att skydda mina klätterrosor och en rosenhäck mot rådjur tog jag också till mig ett tips från AOT - att skydda dem med ståltråd på pinne. Jag har lite buskar i närheten av rosorna och på några ställen har jag satt bambupinnar i backen. Sedan ståltråd emellan. Den syns inte och jag har studerat flera gånger hur rådjuren trippar fram, lätt stöter emot ståltråden, blir rädda eller förvånade och söker mat på annat håll (där jag inte har ståltråd...). Nackdelen är att inte heller människor ser tråden så man får se till att inte ha den i ögonhöjd och att vara lite aktsam i barnmiljöer.
Betty
Tack för alla bra tips! Blodmjöl och tabasco funkar ju bra - bara det inte regnar. Avklippta taggiga roskvistar ska jag också prova, jag har en del pimpineller och hansor att ta av naughty.gif Nu ska allt harpaltsnosar och rådjursmular få sig en match... devil.gif
Betty
Från att ha varit nergnagd till jämns med marken, 1 cm lämnat på en del kvistar så har min lilla 'Prairie Joy' hämtat sig otroligt bra. Den är nu tre månader senare ganska exakt en meter hög och full av blomklasar.

[attachment=6263:rosa_prairie_joy.jpg]
Bee
En sån vacker bild! Vad heter den blåa växten i bakgrunden?
Betty
CITAT (Bee @ 14-08-2007, 16:50) *
En sån vacker bild! Vad heter den blåa växten i bakgrunden?

Veronica spicata - Axveronika
Bee
Tack! Den får jag hålla utkik efter till nästa år.
Betty
CITAT (Bee @ 15-08-2007, 13:56) *
Tack! Den får jag hålla utkik efter till nästa år.

Jag tycker att Axveronika är finare än Kransveronika. Kransveronikan blir ngt högre och den blommar inte lika rikligt som Axveronikan. Kransveronikan är redan överblommad, brun och ful fast de började blomma samtidigt.

Egentligen skulle mina Axveronikor vara vita ('Alba') - men som tur var så var fröna felmärkta, det skulle inte sett lika fint ut med vita bakom den ljusrosa rosen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon