Full version: Skötselråd Myrten!
Doremi
Har just fått ett litet Myrtus Communis i en kruka. Jorden känns rätt torr och hård och torkar snabbt ut.
Borde jag plantera om och isåfall hur och vilken jord?
Ska jag ge den någon form av näring och hur ofta. jag odlar ekologiskt så jag vill inte använda några konstgjorda medel.

Tacksam för svar/Terese
Alexander-VG-zon3
plantera om den i större kruka i vanlig jord , vattna den så fort du kan myrten vill alltid ha fuktigt den klara inte torka alls i kruka
( har bladen en gång torkat in och fått skador kommer den inte mer ) , sätt ut den i öst-norr om du kan den trivs mycket bättre ute i det fria . har du tillgång till mark så kan du gräva ner den där . men skydda den för frost den tål ca -5c utan större skada ( du kan sätta ut den när dagen håller +10c sen skydda om det blir lägre än -5c på natten eller ta in den ). sen på hösten efter nån frost natt tar du in den i vinter vila då ska den ha runt +5c och max +10c på dagen . den blommar på våren och sommaren . du kan göda den som du gödslar andra växter sluta gödsla i mitten av sommaren om du har den ute sen börjar du igen i mars och omplantering i slutet av feb ( vänta 4veckor innan du gödslar igen )
Fenja
Jag låter min myrten torka upp lätt emellan varven, men det får inte vara så hårt att den slokar. Torvrik jord gör att den håller fukten bra, du kan även ha lite perlit som också hjälper till med fukten. Låt den gärna vistas ute under sommaren, men vakta så att den inte torkar förhårt. I vandrande skugga trivs den bäst. Gödselvattna februari - oktober och låt den sedan vila svalt om du har möjlighet.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon