Full version: Hittat vid vägkanten
emas
[attachment=1439:vadardetta.jpg]
Någon som vet vad det här är?
Hittade vid vägkanten. Skulle vara kul att veta vad det är.

emma
Piccante
Är det inte pestskråp?
Ophelia
Tror det jag med. De blommar först och bladen är små smile.gif
dahla
Jag har inte en aning om vad dom heter men dom blir jättestora med blad i storlek med en riktigt präktig rabarber... verkar trivas i fuktig mark. Det finns hur många som helst i närheten av min stuga men jag ser det bara som ogräs.
Gossen Ruda
Pestskråp eller pestilensrot.
emas
Tack!

Så - då har jag lärt mig namnet på ett ogräs smile.gif
Pestskråp. Med pest i början kan man gissa att det inte är en växt man ska tycka om ...

Såg ganska tråkig på håll. Men på nära håll är blommorna ganska vackra, tycker jag smile.gif

emma
Piccante
CITAT (emas @ 16-04-2007, 11:28) *
Tack!

Så - då har jag lärt mig namnet på ett ogräs smile.gif
Pestskråp. Med pest i början kan man gissa att det inte är en växt man ska tycka om ...

Såg ganska tråkig på håll. Men på nära håll är blommorna ganska vackra, tycker jag smile.gif

emma

Pest i detta fallet syftar på att det är en gammal läkeört som ansågs kunna bota pesten. Läs mer om pestskråp här http://linnaeus.nrm.se/flora/di/astera/petas/petahyb.html
emas
Intressant. Hakade dock upp mig på en detalj ...
"I Sverige förekommer nästan bara typen med övervägande hanblommor, honplantor är bara kända från ett fåtal platser"
Hmm ... känner att det där med han- och honplantor blev lite förvirrande för mig confused.gif Känns som att jag missat något riktigt basalt. Tänkte mig att det fanns en poäng i att han- och honplantor finns på samma ställe... Någon som kan hjälpa mig att tala om vad som sker/inte sker när de inte finns på samma ställe???

emma
KURT
CITAT (emas @ 16-04-2007, 10:40) *
"I Sverige förekommer nästan bara typen med övervägande hanblommor, honplantor är bara kända från ett fåtal platser"
Hmm ... känner att det där med han- och honplantor blev lite förvirrande för mig confused.gif Känns som att jag missat något riktigt basalt. Tänkte mig att det fanns en poäng i att han- och honplantor finns på samma ställe... Någon som kan hjälpa mig att tala om vad som sker/inte sker när de inte finns på samma ställe???

emma

Det är precis som med människor, det blir inga barn!
emas
Men ... hmmm ... hur kommer det sig då att de står där och blommar och finns och finns ... är ju inte någon som springer runt och pollinerar dessa hanblommor med de ovanliga honvarianterna...? Är det så att de planterades under pesten och sen att samma plantor har fortsatt att växa och växa? Spridning via rotskott?

emma, som känner sig lite dum och bortkommen ... blommor och bin ...
Piccante
CITAT (emas @ 16-04-2007, 11:40) *

emma

Majoriteten (tror det är ca 70%) av alla blomväxter har hon och han organ i samma blomma, fördel de blir så gott som alltid pollinerade. Nackdel: finns ingen artfrände i närheten så blir de pollinerade med sitt eget pollen = mindre genetisk variation. Att ha skilda hon och han plantor ger större chans till korsbefruktning, men risken att bara den ena dominerar i ett område och då blir det ingen pollinering alls.

Men som det stod:
CITAT
Arten är till övervägande del tvåbyggare, men kan delas in i fyra typer, de rent honliga, rent hanliga, med övervägande del honblommor eller med övervägande del hanblommor. I Sverige förekommer nästan bara typen med övervägande hanblommor, honplantor är bara kända från ett fåtal platser

Typen med övervägande hanblommor dominerar, alltså inte den rent hanliga. Så några honblommor finns nog ändå. Sen kan de även sprida sig asexuellt med rotskott skulle jag tro.
emas
Tack. Nu är jag lugn över min förståelse för hur det fungerar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon