CITAT (emas @ 16-04-2007, 11:40)

Intressant. Hakade dock upp mig på en detalj ...
"I Sverige förekommer nästan bara typen med övervägande hanblommor, honplantor är bara kända från ett fåtal platser"
Hmm ... känner att det där med han- och honplantor blev lite förvirrande för mig

Känns som att jag missat något riktigt basalt. Tänkte mig att det fanns en poäng i att han- och honplantor finns på samma ställe... Någon som kan hjälpa mig att tala om vad som sker/inte sker när de inte finns på samma ställe???
emma
Majoriteten (tror det är ca 70%) av alla blomväxter har hon och han organ i samma blomma, fördel de blir så gott som alltid pollinerade. Nackdel: finns ingen artfrände i närheten så blir de pollinerade med sitt eget pollen = mindre genetisk variation. Att ha skilda hon och han plantor ger större chans till korsbefruktning, men risken att bara den ena dominerar i ett område och då blir det ingen pollinering alls.
Men som det stod:
CITAT
Arten är till övervägande del tvåbyggare, men kan delas in i fyra typer, de rent honliga, rent hanliga, med övervägande del honblommor eller med övervägande del hanblommor. I Sverige förekommer nästan bara typen med övervägande hanblommor, honplantor är bara kända från ett fåtal platser
Typen med
övervägande hanblommor dominerar, alltså inte den rent hanliga. Så några honblommor finns nog ändå. Sen kan de även sprida sig asexuellt med rotskott skulle jag tro.