|
Efter att ha läst senaste numret av AoT fick jag lust att prova göra ett eget fågelbad. Tydligen är det bäst att använda gjutformar av plast. Tänkte prova med två ovala plastbaljor i olika storlekar (den stora som utsidesform och den lilla som insidesform) och göra fågelbadet ca 15 cm djupt. Bottna med sten och singel och sedan gräva ner pjäsen en bit ner i backen. Är det någon som gjutit eget fågelbad som har några tips att ge mig. Jag vill så gärna ha ett gjutet fågelbad men kallnar när jag ser vad färdiga fågelbad kostar att köpa. Tacksam för tips!
Kristina zon 3
16-06-2003, 14:46
Hej Stina!
Jag gjöt i helgen. Gjorde ett fågelbad, som form använde jag ett rabarberblad. Tycker själv att det blev jätteläckert. Har tagit kort och ska försöka komplettera mitt album under dagen.
Hälsningar
Kristina
Ett rabarberblad!!!??? Hur i hela friden gjorde du då? Måste man inte ha två formar av olika storlek (för in- och utsidan)? Du måste berätta mera!!
Och glöm nu för 17 gubbar inte vattentätare! --- Läs mer här! ---
Kristina zon 3
17-06-2003, 06:47
Hej igen. Det var en artikel i Din Trädgård i våras. Beskrivningen, som jag snodde rätt av var så här. 1 skiva på marken, hällde på sand (så att det blev som en kulle). La rabarberbladet med rätan nedåt. Blandade betong "gjuta fin" så att den blev ganska fast. Tog en handfull och tryckte ned på bladet dvs på aviga. Lite trixigt att få bort bladet, men det gick. Du ser det i mitt album. Där finns också ett par krukor, och de är gjorda av 2 platshinkar (gurkhink och lingonsylt tror jag det var). För ett par år sedan gjorde jag ett helt slätt fågelbad, hade ingen vattentätare och det höll vattnet bra. Har heller inte haft tätare i det nya  kanske jag borde. Hälsningar Kristina
Jag har också gjutit rabarberblad, men ditt ser mycket 'slätare' ut än mina gör.  Ett av dom små bladen målade jag och det håller vattnet bättre, men det är ju inte så snyggt om det är betong-utseendet man är ute efter. Dina krukor var snygga! Måste nog testa det i sommar... Jag har fått dille på att måla det mesta med svart hammarlack, kanske kan man måla betongblad också!
Helen i Skåne
18-06-2003, 07:35
Det är inte svårt att använda betong och det blir jättefint, provade för många år sedan och de prylarna håller ännu. Gjoder bla ett fågelbad som numera är så poppis...
Jessica B L
26-06-2003, 13:56
Kristina Zon 3, måste säga att jag är imponerad av din fingerfärdighet när det gäller betonggjutningen! Jag har sett gjutna rabarberblad förut (flera olika tillverkare) men ditt var verkligen läckert! Ditt fågelbad såg professionellt gjort ut och dina krukor likaså. Jag vill också!! Kan du inte ge en utförlig (enkel) beskrivning på hur man går tillväga om man vill göra ett fågelbad, krukor, rabarberblad el. dyl. Jag antar att principen är den samma för allihop? /Jessica
Hej Hopp,
Jag kommer just från min kompis och vi har just i kväll gjötet med rabarberblad,så i morgon får vi se vad det blev av allt . Och Kristina ditt blev kanon läckert *Snyggt Jobbat *
Sen sista Nr 9 ,Allt om Trädgård ,var det oxå kul saker dem gjöt ,skall test i helgen.
Ha det gott alla/Exotic
Kristina zon 3
27-06-2003, 07:25
Hej hej!
Kul att ni tycker att gjutjobbet är snyggt, och visst är jag nöjd, även om jag måste säga att det är nog är en del nybörjartur. Krukorna, som jag gjorde förra året är superenkla. 1 st gurkhink (Coop brukar sälja sådana för en 5:a) och en lingonsylthink. I den lilla hinken spikade jag fast ett par vinkorkar, och ställde sedan den lilla hinken i den stora. Stenar i den lilla så att den var still. Gjuta fin, som jag blandade ganska löst. Ganska mycket knackande på hinkarna sedan så att alla luftbubblor försvann. Täckte det med lite plast så att det inte brände för mycket. Det var en jättebra artikel i Din Trädgård (tror jag) i våras om rabarberblad. Där visade de varje steg, och den tidningen borde väl fortfarande gå att få tag i. Såg också förra numret av AoT, blev helsåld på plattorna med mosaik, perfekt för en semesterdag när man tröttnat på deckaren.
Hälsningar
Kristina
Förutom ren betong så kan man ju också gjuta i hypertufa, även om det ger en helt annan yta. http://www.yle.fi/matochfritid/hobby.php
Det finns ju vattentät betong att gjuta med, som man har i tex bassänger.
Hej,
Nu i kväll skulle man se om det blev nått av det vi gjöt i går,och det såg kanon fint ut Bara trixa med att få bort rabarberbladet,men jag tog oxå 1 bild och ola i mitt album.......inte helt klart men kul med bilder ...Vi gjöt ett till idag så det får bli mitt
ha det gott alla /Exotic
Fialotta
28-06-2003, 06:50
Blev klar imponerad...är det inte ett pillerjobb? Tycker det blir jättesnyggt med lite grönt kvar i ådrerna eller?
Igår målade jag ett av fjolårets rabarberbladsvattenbad blått och glittrigt.  Oooohhhh så underbart! Jag tror jag dåååånar! Man suckar av hannuistisk vällust!
Fialotta
28-06-2003, 12:38
Fota Berith...jag vill seee
CITAT (maudan @ 28-06-2003, 07:50) Blev klar imponerad...är det inte ett pillerjobb? Tycker det blir jättesnyggt med lite grönt kvar i ådrerna eller? Hej Maudan, Se om detta lilla medelandet kommer rätt.... Lite snyggt med grönt ,men det torkar och blir brunt Men man tackar Exotic
Fialotta
29-06-2003, 01:12
Jag förstår....men det va i alla fall snyggt på bild Ni är sååå händiga tjejer
Hej Igen ,
Nu har jag fått hem mitt avgjutna rabarberblad...jag är helnöjd 6 kul var det,så titta in i mitt album under kul saker i trädgården. Och Maudan ...det gröna fick inte vara kvar *skratt*
MVh Exotic
Fialotta
29-06-2003, 23:52
Rackarns....va synd
Kram
Kanonsnygga!!!!!!!!!!!!!!
Kristina zon 3
30-06-2003, 13:51
Kanonläckert!!!  Visst är det kul att fixa & greja. Hälsningar Kristina
Jessica B L
30-06-2003, 15:36
Kristina zon 3, en urdum fråga  men hur får du ut det gjutna ur plastbunkarna? Klipper du sönder? Knackar loss? /Jessica
Kristina zon 3
01-07-2003, 07:37
Hej Jessica! Nej inget klippa sönder, jag återanvänder hinkarna. Innerhinken hade handtag, så när det bränt färdigt vickade, lirkade jag fram och tillbaka tills det släppte. När den var loss så vände jag den stora upp och ned, tryckte lite i botten och ut kom krukan. Inga som helst problem. Jag har använt samma hinkar till 4 krukor (ett par blev presenter), och det har fungerat kanonbra varje gång. Sockerkaksmetoden??? Kanske kan det finnas något att "smörja" hinkarna med, ingen aning, men på en byggaffär borde de ju veta det. Hälsningar Kristina PS. Plattorna med mosaik (förra numret av AoT) Några sådana ska det nog bli i sommar  Supersnygga.
Hej , Nått att smörja in med ,så går det fint med olivolja Kristina håller med dig,jag vill oxå test plattor med mosaik *läckert* MVh Exotic
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|