mamamaggan
Har tänkt ta sticklingar av min kaprifol. Det har börjat komma fram små blad på den nu. Vilket är bäst , att sätta inne nu eller vänta och sätta dem ute senare?
myy
Kanske är det skillnad på sorterna, men jag brukar sticka ner en bit varhelst jag vill att den skall växa, sedan gäller det väl mest att begränsa dess framfart. Igår stack jag ner en bit i en gmmal stubbe, mest för att se om den överlever...
Ophelia
Annars är det vanligaste sättet att föröka med vintersticklingar eller om du kan göra avläggare. Du kan fästa en lång ranka på flera ställen och få flera avläggare. Testa med olika sätt så kan du ju se vad som funkar bäst. Om du ska ta toppsticklingar (som man gör på försommaren) bör du se till att sticklingen har tillgång till fukt och får inte torka ut (det är en ganska grön och saftspänd bit). Jag hade nog förvarat inne i det inte allra solgassigaste fönstret smile.gif

Jag hade nog kört med avläggare. Skada barken lite, förankra vid marken och låta naturen sköta sitt (är lat av mig) smile.gif
mamamaggan
Tack för svaren. Tror jag börjar med att sätta sticklingar på min inglasade balkong nu och vill det sig inte så får det bli avläggare senare .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon