Jag köpte några pelargonplantor för ca tre veckor sedan. Jag ställde dem ljust och svalt (14-18 grader) i tvättstugan för att de inte skulle skena iväg för snabbt med blomningen. Efter ett tag började de de gulna i blanden, mer och mer och mer och mer. De har fått vatten, kanske två eller tre gånger under den perioden. Bara en skvätt för att inte torka ur. Men de har varit fluffiga och fuktiga i jorden så det har kännts som de borde vara OK. Vad av detta? Ställde en fråga häromdagen beträffande detta ochfick svar att hårt drivna plator kan reagera så när de hamnar i en sämre miljö. Så jag bestämde mig för att ta upp den i rumstemp och kanske bara ställa ut dem på altanen under dagtid där det ändå är 20-25 grader. När jag tog upp dem i köket och skulle klippa av vissna blomstänglar och torra blad så behövde jag inte ens klippa. En lättare ryck och hela stängeln eller det gulnade bladet bara lossnar från stammen. Jag var altså inte alls våldsam mot plantan. Vad beror detta på? Detta gäller alla pelargoner jag hade så i tvättstugan. Det rör sig om 4 olika sorter och fem olika plantor som alla reagerar lika. De är altså INTE övervattnade och de kan väl inte ha fryst? Jag har ju absolut inte haft under 13-14 grader nattetid.
Så vad kan det vara med dem? Vad gör jag nu? De ser så magra och glesa och miserabla ut så man bli deppig med tanke på vilka fina exemplar jag köpte för tre veckor sedan

// Vesna