Vesna
Hej,

Jag köpte några pelargonplantor för ca tre veckor sedan. Jag ställde dem ljust och svalt (14-18 grader) i tvättstugan för att de inte skulle skena iväg för snabbt med blomningen. Efter ett tag började de de gulna i blanden, mer och mer och mer och mer. De har fått vatten, kanske två eller tre gånger under den perioden. Bara en skvätt för att inte torka ur. Men de har varit fluffiga och fuktiga i jorden så det har kännts som de borde vara OK. Vad av detta? Ställde en fråga häromdagen beträffande detta ochfick svar att hårt drivna plator kan reagera så när de hamnar i en sämre miljö. Så jag bestämde mig för att ta upp den i rumstemp och kanske bara ställa ut dem på altanen under dagtid där det ändå är 20-25 grader. När jag tog upp dem i köket och skulle klippa av vissna blomstänglar och torra blad så behövde jag inte ens klippa. En lättare ryck och hela stängeln eller det gulnade bladet bara lossnar från stammen. Jag var altså inte alls våldsam mot plantan. Vad beror detta på? Detta gäller alla pelargoner jag hade så i tvättstugan. Det rör sig om 4 olika sorter och fem olika plantor som alla reagerar lika. De är altså INTE övervattnade och de kan väl inte ha fryst? Jag har ju absolut inte haft under 13-14 grader nattetid.

Så vad kan det vara med dem? Vad gör jag nu? De ser så magra och glesa och miserabla ut så man bli deppig med tanke på vilka fina exemplar jag köpte för tre veckor sedan sad.gif Har jag dödat dem? sad.gif Vad gör jag för att de ska bli glada igen och inte fortsätta sin destruktiva bana sad.gif

// Vesna
Vesna
Hej igen,

Ingen som har någon ide om vad mina pelargoner tjurar för? smile.gif Jag vet inte hur jag ska ställa dem? Är skälet till att bladen gulnat och torkat och blomställningar med knoppar likaså, pga för lite värme eller för lite ljus? 14-18 grader är väl inte så dålig temperatur? Jag vet inte om jag vågar ställa ut dem på altanen som dagtid blir varmare men nattetid kallare. Är det temperaturen och temperaturförändringarna som stör dem? Eller är det att de inte stod i fönster i tvättstugan och inte fick 100% ljus? Isf kanske jag vågar ha dem på altanen där det är MYCKET ljus men dock med temperaturförändringar.

Vad är det de "stör" sig på?

Eva 33c
Nog vill de stå i fönstret! Min gissning är alltså ljusbrist, som du själv är inne på. Pelargoner vill ha mycket ljus! De är de enda av mina krukväxter som står ut med solgasset i mitt söderfönster som täcker en hel gavel (fönstret alltså) När de andra krukväxterna försmäktar i värmen bryr de sig inte. Kanske altanen på dagarna och in på kvällen kan vara nåt tillsvidare? smile.gif
Alexander-VG-zon3
temperatur är nåt som pelargoner klara både snabbt ner å snabbt upp så länge det inte blir frost klara dom sig fint . så prova ställ dom på altanen som Eva skrev , hur har du gjort med gödning ? å har du kollat efter spinn ?
Vesna
De har fått en liten skvätt gödning vid de få vattningarnapå de tre veckorna. Men de har fått slatten som blivit över när jag vattnat sticklingar och då har jag haft halva rekomenderade dosen. Men att de blir så "tjuriga" bara för att de inte får full dos gödning på knappt tre veckor? Är de så känsliga? Spinn verkar det inte vara, för de är fina övrigt. Det kanske var ljusbrist då? Det är ju ljust i tvättstugan, men de har ju inte stått i själva fönstret utan på en hylla brevid. Vi testar påaltanen. Jag får väl ta in dem över natten om det skulle väntas bli för kallt smile.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon