Full version: bara en chiliplanta!
katah
jo, visst hinner man man yes.gif , men är det någon idé ?

Jag inventerade nu alla sådder och omplanteringar och upptäckte att jag har 70 tomatplantor, 6-7 paprikaplantor på G
men bara EN chiliplanta slap.gif help.gif sos.gif
Jag skulle kunna känna mig säker med ca. 10 plantor.

På mina chlili-råd står det först 3-veckors kyla i kylskåpet och det praktiserade jag med goda resultat förra året, det blev likadan behandling i år , men som sagt bara en planta av kanske 20-30 sådda.

är det någon idé att börja nu, ska jag ha dom i kylen nu eller testa värmepannan först?
Det ska gå nu liksom SNABBT wink.gif eller måste jag köpa /byta till mig färdiga plantor ?

Jag har en frostfri växthus, så sesongen hos mig är lång.

Finns det någon i Östergötland eller Jönköpingstrakterna som har överskott av chilisar och skulle vilja byta till något ?
Vi åker även denna veckan till Borås/Kinna för att handla tyger, så jag kan tänka mig att handla chilisar även där om vägar och tider passar !
Jonas70
CITAT (katah @ 16-04-2007, 08:21) *
jo, visst hinner man man yes.gif , men är det någon idé ?

Jag inventerade nu alla sådder och omplanteringar och upptäckte att jag har 70 tomatplantor, 6-7 paprikaplantor på G
men bara EN chiliplanta slap.gif help.gif sos.gif
Jag skulle kunna känna mig säker med ca. 10 plantor.

På mina chlili-råd står det först 3-veckors kyla i kylskåpet och det praktiserade jag med goda resultat förra året, det blev likadan behandling i år , men som sagt bara en planta av kanske 20-30 sådda.

är det någon idé att börja nu, ska jag ha dom i kylen nu eller testa värmepannan först?
Det ska gå nu liksom SNABBT wink.gif eller måste jag köpa /byta till mig färdiga plantor ?

Jag har en frostfri växthus, så sesongen hos mig är lång.

Finns det någon i Östergötland eller Jönköpingstrakterna som har överskott av chilisar och skulle vilja byta till något ?
Vi åker även denna veckan till Borås/Kinna för att handla tyger, så jag kan tänka mig att handla chilisar även där om vägar och tider passar !

Hade du farit neråt Skåne så hadde jag kunnat undvara någon planta wink.gif
katah
Tack för tanken smile.gif
Eva 33c
Ingen av mina chilisådder utsattes för kylbehandling, och alla (utom 1 sort) grodde inom 1-2 veckor.
Men det är väl ändå lite på gränsen nu att de hinner växa till sig. Men jag vet att Åsa i Mälardalen har pratat om en sort som var spediellt snabb.... Kanske hon ser din fråga och talar om vilken det var.
Men du kan ju alltid prova på vinst och förlust med en lite sådd. rolleyes.gif
katah
Det var ju det jag misstänkte...

Jag tror att jag ska så några i alla fall och testa om de växer "i kapp" .
Men måste nog gå och handla några... så dumt av mig -cry-.gif
noora
Early Jalapeño är snabb, sår du nu borde du ha skörd i juli nån gång och kanske t.o.m. en andra omgång sent i höst. Ställ sådden varmt på en gång, de gror inom 10 dagar ungefär. Man kan skörda frukterna gröna om man vill (jag tycker faktiskt att de är godast så) eller låta dem mogna till röda. Framåt hösten när det börjar bli för kallt vill frukterna ofta inte mogna ute, men då kan man plocka dem och lägga i rumsvärme så mognar de på ett par dagar.
katah
börjar leta early jalapeno omedelbums ! Tack thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon