Charlotta
I slutet av förra sommaren upptäckte vi för första gången mördarsniglar i vårt koloniområde. Nu håller väl övervintrarna på att vakna, och vi måste lära oss ett nytt sätt att tänka och odla...

Jag håller precis på med att lägga en stenkant längs en rabatt, och bredvid den ska jag täcka gången med täckbark. Funderar nu på om jag ska lägga markduken under stenarna också, eller om det blir värsta snigelgömman?

Sen hade jag tänkt lägga duk i jordgubbslandet och göra hål för plantorna, för att slippa rensa. Men duken borde ju också bli ett perfekt gömställe för sniglar, så jag misstänker att jag får tänka om. Eller?

ingrid fuxwall
Jag har inget exakt svar men eftersom vi har marodörerna har jag inte vågat mig på något av det du nämner, inbillar mig att där trivs sniglarna och de får ju vara ifred också.

ingrid
silas
jag har ingen erfarenhet av just _mördar_sniglar, men vanliga sniglar trivdes utmärkt väl under den markduk som jag la över magolden förra året. tänkte att jag skulle freda den för rådjuren på det sättet, men den blev uppäten av sniglarna istället...sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon