Full version: Klippa ner lavendel
annaerik
Hej!

Jag bor i Götebrog och 2002 planetarde jag pyttesmå lavendel plantor. De senaste åren har jag bara putsat dom på våren och dom är nu ca 1 meter i diameter. Min fråga är om jag kan klippa ner dom rejält eller om jag bara ska fortsätta och putsa dom (dom är ju rätt träiga i botten nu då dom är ganska gamla).

Tack för svar!

Maria

Pernilla & Lars
Hejsan!

Jag klipper ner min lavendel varje vår så att det bara är c:a 10 cm kvar och på så vis så blir Lavendeln aldrig "träig" men
dom blir fortfarande stora och vackra smile.gif

Lycka Till!
annaerik
Tack för svar - tror du att jag kan klippa ner dom till 10 cm när dom redan är "träiga"? Dina blev ju aldrig sådana.

Maria
noora
En liknande fråga ställdes och besvarades alldeles nyligen i avdelningen för krydd- och medicinalväxter. Kolla där smile.gif
Pernilla & Lars
Hej!

Min svärmor hade väldigt träig lavendel eftersom hon aldrig hade mer än "toppklippt", när hon såg hur jag gjorde så var hon tuffare och klippte betydligt mera och dom mår alldeles utmärkt idag.

Vet dock inte om du får bort det träiga helt och hållet men dom kommer garanterat att se finare ut.

Om du inte gör någonting så kommer dom bara att bli grövre för vart år och till slut är det bara ved med lite skott i toppen alltså inte så som du förmodligen vill att det ska se ut.

Jag är dock ingen expert men jag har haft min Lavendel i snart 9 år och jag har gjort lika varje vårvinter och det har gått bra.

Lycka till!

Elisabeth P
Men mina har redan blomstänglar, då är det väl för sent att klippa i år?
catlady
Har svårt att tro att det är detta årets blomstänglar du ser. Inte ens här nere i Skåne har lavendeln fått blomstänglar än... Förra årets blomstänglar ska alltid putsas bort vare sig man klipper rejält eller inte.
*Agnes*
Håller med de svar som kommit in och att man till och med kan klippa ännu mer. Det är väl ända sättet at få dom buskiga och fina. Jag bor i södra Skåne. Så bara klipp du.
cato
Håller helt med de tidigare svaren. Vill dock påpeka av egen erfarenhet att träiga plantor, som klippes hårt kan dö, så ta gärna sticklingar samtidigt och plantera som reserv. Det går bra nu.

Hälsningar
Cato
Elisabeth P
Oj oj oj, så dum jag känner mig slap.gif duh.gif . Jag var ju tvungen och genast springa ut i trädgården och visst var det fjolårets blomstänglarmen i vårvärmens hätta så fick jag nog en släng av solsting shy.gif giggle.gif
Sommartorparn
Är det för sent att nu? Har en som är träig och tanig. Aldrig klippt.
Alexander-VG-zon3
inte för sent
Skånetös
Ohh va bra.. då ska jag genast ut och klippa till min oxå!
Sommartorparn
CITAT (flaxss @ 18-05-2007, 20:26) *
inte för sent

Tack, nu är det gjort! tummenupp.gif
Kan man göra likadans med en risig timjanbuske?
Alexander-VG-zon3
CITAT (Sommartorparn @ 19-05-2007, 16:19) *
Tack, nu är det gjort! tummenupp.gif
Kan man göra likadans med en risig timjanbuske?

ja ,, men du ska helst inte göra det nästa månad så gör det nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon