annaerik
Hej!

Jag tänkte att barnen ska få lära sig det fantastiska att ett litet frö kan bli en vacker blomma. Jag har dock ett problem - MÖRDARSNIGLAR!! Finns det någon liten blomma att plantera som dom inte tycker om?

Tack för svar
Maria
Snöflinga
Hemska djur det där ranting.gif Kanske låta barnen plantera sina frön i en väggampel g.gif
MammaMattsson
CITAT (annaerik @ 16-04-2007, 09:41) *
Hej!

Jag tänkte att barnen ska få lära sig det fantastiska att ett litet frö kan bli en vacker blomma. Jag har dock ett problem - MÖRDARSNIGLAR!! Finns det någon liten blomma att plantera som dom inte tycker om?

Tack för svar
Maria

Tyvärr är det så att det barn kan tycka är roligt att odla, som solrosor, ringblommor och blåklint också gillas av mördarsniglarna.

Det jag kan råda dig till är att köpa ett litet paket snigelgift och punktmarkera vid barnens plantor. Jag gjorde så, då jag ansåg att det var värt pengarna för att barnen skulle lära sig att se hur det spirar.

Med solrosor så är det så att sniglarna brukar tappa intresset så fort stammen får sina små " hår". Då behöver du inte vakta på dem längre.

Jag började så med mina barn när de var sju och fyra år gamla, och det roliga är att numera, tre år senare, så har den yngste sått perenner två år i rad, bellis och röda lupiner. Den äldre akleja och kärleksört.

Så, det är värt det.
De får ett helt annorlunda tänkande vad gäller naturen, och bryr sig mycket mer om blommor, blad och insekter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon