chikan
Jag ska plantera träd på ett område som består av schaktmassor av silt (troligtvis mo och mjäla) som lagts upp som en böljande kulle. Markmaterialet kommer från ett område precis intill och där växer det stora Quercus robur. Dessa står dock mer skyddat än de skulle göra på kullen. Växtzon är IV och det är rejält blåsigt uppe på kullen. Kan jag plantera Quercus robur på kullen? Behöver de amträd när de växer upp, eller räcker det att köpa stora plantor? Skulle jag kunna gräva upp plantor från omgivningen, eller är det bättre att köpa från en plantskola?
Piccante
Nu vet jag iofs inte var i landet du bor men åtminstone i södra och västra Sverige är Bergek Q. petraea vanligare på kullar med mager jord, då bildar de sk krattekskog som ofta blir mer lågvuxen och inga riktiga sparbanksekar. Men det funkar kanske med Q. robur oxå.
KURT
Gräva upp träd från omgivningen? Äger du marken så är det OK, annars inte, om du inte har tillstånd. Det är inte lätt att gräva upp några större plantor, de får fort ett så stort rotsystem att det blir svårt att gräva upp dem.

När man planterar ek och bok så använder man ofta plaströr för att skydda plantorna för betande djur (inkl. gnagare). För att skapa vindskydd så använder man ofta samplantering med granplantor, som senare gallras för att till sist avlägsnas.

Sedan kan det alltid vara problem att plantera på mark som inte är "naturlig". B l a kan det vara dålig vattengenomströmning, vilket kan leda till att de torkar ut , eller dränks!

http://www.sustman.de/shortguide_swe.pdf
sqrulan
whistling.gif

Villka plaströr?

Och var kan man köpa dom?
KURT
CITAT (sqrulan @ 16-04-2007, 11:13) *
whistling.gif
Villka plaströr?

De är ca 120 cm höga med en diameter på ca 15 cm? Jag vet inte var de finns att köpa, jag har bara sett dem användas. De jag såg hade rosa färg, jag vet inte hur mycket solljus de släppte igeom. Annars kan man nog använda andra plaströr också, eller skydda dem mot betande djur på annat sätt.
Anders Roslagen
Om du vill ha stora ekar snabbt så är det bäst att köpa dem i plantskola. När jag prövat att gräva upp, (egna!), ekar så har jag sett vilken svår pålrot de har. Helt omöjligt att gräva upp ens en liten ek utan att huvudroten går av. Överleva kan de göra men det tar tid innan de etablerar sig och börjar växa nämnvärt.
I Danmark har jag sett att de faktiskt sår ett antal ekollon i parker där de vill ha ett träd i framtiden, eken får bättre rötter så.

Om du har tålamod så kan du ju så ekollon och plantera andra träd som får växa under tiden, i väntan på ekarna.
ingrid fuxwall
CITAT (sqrulan @ 16-04-2007, 12:13) *
whistling.gif
Villka plaströr?

När vägverket planterar kring större genomfartsleder använder de sig av dessa vita "plaströr"

ingrid
sqrulan
CITAT (ingrid fuxwall @ 18-04-2007, 22:41) *
När vägverket planterar kring större genomfartsleder använder de sig av dessa vita "plaströr"

ingrid

tummenupp.gif Ahaa! Vägverket,man kan kanske fråga nån som jobbar på vägverket.Tack Ingrid.
cia73
Jag brukar använda vanliga täckdikningsrör(från lanthandeln) som jag kapar i lämpliga längder och sen så skär jag upp ena sida så att det går att trä röret på stammen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon