mozilla
16-06-2003, 13:28
Hej igen!
Nu har jag fått en massa tipd på frön som är värda att plantera. (se tidigare inlägg) Tackk allihop!
Men måste jag gro dem på något speciellt sätt?
GALIAMELON - 1 av 10 frön grodde vid plantering av fröna utan tork. 1 ståtlig planta är bättre än ingen alls...
VATTENMELON - håller på att torka några frön för att plantera
KIWI - har torkat fröna 1 v och ska plantera dem nu...
TOMAT - har torkat i 1v, går de att få att gro?
AVOKADO - Efter 2 veckor kommer den upp. Satte ned halva kärnan och skar ett jack i den.
CARAMBOLE - ska de torkas eller ej? nåt annat att tänka på vid planteringen? Kom med tips hur!
LITCHIE - kom med tips hur!
TAMARILLO - kom med tips hur!
FIKON - kom med tips hur!
PERSIKA/APRIKOS - Har läst att man ska fila kärnan, så jag tar och gör det....
? - Vad är det för frukt? Små taggar på den som är svarta och sen lite brun/röd innanför. Ca 5-7cm och lite avlång...???? Hur plantera fröna?
KIWANO, GRANATÄPPLE, DADEL OCH PHYSALIS är några andra som man skulle kunna ge sig på...
Men som sagt, kom med tips hur jag går tillväga med fröna?
Generellt kan man säga att det inte spelar så stor roll hur du förbehandlar frön från mer exotiska växter, t ex ett flertal av dem du nämnt.
Du är sent ute på säsongen - Har du växthus? - Vad vill du få för resultat av det du sår?
Jag kan kommentera en del av det du nämnt.
Tamarillo - Växer snabbt - Törstig - Hela trädet stinker vid beröring - Täck fröna med endast ett par mm.
Avokado - Ger sällan frukt, kräver varmt klimat året om.
Granatäpple Växer ganska långsamt - Så fröna ytligt.
Det finns en del bra böcker att låna/köpa som beskriver en mängd exotiska frukter mer ingående.
Anders zon III
16-06-2003, 21:05
Litchie:
Måste sås senast fem dagar efter skörden! Den är alltså extrem vad gäller färska frön.
Bra bok:
´Sätt en kärna´, Ralf Efraimsson, Ica bokförlag, cirka femtio arter tas upp och räcker långt om man vill komma igång ordentligt.
Åsa, mälardalen zon 2
16-06-2003, 21:08
Litchie har frön som förlorar sin grobarhet ganska snabbt så man bör så dem så färska som möjligt. Själv stoppade jag ner 3 frön direkt i en kruka när jag ätit frukten, 2 av 3 grodde.
I detta tidigare inlägg kan du hitta svar på några av dina frågor:
http://www.odla.nu/forums/index.php?act=ST...38b07cddcee2c00Kan även hålla med om att det är lite sent att börja odla vissa växtslag Physalis bör nog sås i jan-mars om man ska ha en chans att få någon skörd. +Många växtslag får man nog mera ha som en kul krukväxt flera av dem sätter inte frukt när de odlas på fönsterbrädan i ett bostadshus.
mozilla
17-06-2003, 09:45
Javisst, jag är sent ute...börjar planera alldeles för sent...
Det som kommer upp kommer upp...Jag är inte direkt ute efter någon skörd utan är mer nyfiken på vad det blir för växt. Kul med lite annorlunda växtlighet. Sen någon gång framöver köper man hus...och vinterträdgård...och då har man några småttingar i alla fall att fortsätta på, dvs om man får dem att övervintra...men det problemet tar jag senare...
Nej, jag har inget växthus. Har ett terrarium som jag driver upp i. Det är varmt, fuktigt. Har värmematta i botten. X antal lampor, sen tar jag ut växterna dagtid när det är fint väder. Fungerar rätt bra, så länge inte leguanen får möjlighet att käka på växterna....
SKREV DETTA SOM SVAR I KÖKSTRÄDGÅRDEN:
Hej, tack för svaren!
Angående persikan så känns det som att jag är lite sent ute, den skulle jag lagt i kylskåpet i mars...men jag läste i nån bok att man skulle fila och sätta det på en gång utan stratifiering, så jag testar det, annars för jag testa med stratifiering nästa vår...
Litchie verkar det som att man inte kan sätta...man måste ha "färska" frukter/frun, det fungerar inte med de vi köper i affären. Man måste ta dem direkt från Kina...synd att jag inte visste det, har faktiskt varit där...ja ja
Började torka från av Carambole, Fikon, Tamarillo och Rambutan igår iallafall. Och planterade lite fler meloner, kiwi och persika + avokado.
Åsa, mälardalen zon 2
17-06-2003, 16:36
Det går att så Litchiefrön från frukter i vanlig matbutik för mig grodde 2 av 3 som jag sådde från frukter köpta på ICA.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.