Soffipropp
16-04-2007, 10:30
Jag har anlagt ett sluttande stenröse på gården, o nu funderar jag på vad ajg kan sätta för växter där. Under stenaran är det ganska lite jord, o den är nog ganska dålig oxå.
Det är ganska skuggigt område, med en häck på ena sidan.
Har nån nåt tips på blommor?
Det behöver inte bara blommande blommor, utan det räcker bra med grönska bara.
Ophelia
18-04-2007, 19:29
Visst finns det ett och annat. Du kan ju ha hasselört (Asarum) som har (i mitt tycke) dekorativa blad. Sedan finns ju jättedaggkåpa, bergenia, vintergröna (Vinca minor) där du kan ha blommor i olika färger och även bladfärger, flocknävan är tuff och sockblomma.
Har du nåt ställe där ändå solen ligger på kan du ju stoppa in Sedum och Sempervivumväxter.
Jag planterade in vit aubretia (finns även lila) i vår stenlagda trappa och den ser ut att trivas och där finns inte mycket jord. Just nu blommar den med vita blommor och det är ju särskilt fint i skuggan!
ingrid fuxwall
18-04-2007, 20:32
Taklök, finns många olika sorter. Sedan undrar jag om inte även saxifraga skulle passa bra + en mängd andra sorter. Att jag nämnde de två sorterna beror på att jag köpte dem i dag för att plantera i ett av mina "rösen"
ingrid
Hos oss finns det en vacker liten ständig-grön ormbunke som skulle passa, men jag känner ej till härdigheten och vilken zon du bor i. ( Det borde alla sätta ut som vill ha råd).
ingrid fuxwall
18-04-2007, 21:45
CITAT (cato @ 18-04-2007, 21:48)

Hos oss finns det en vacker liten ständig-grön ormbunke som skulle passa, men jag känner ej till härdigheten och vilken zon du bor i. ( Det borde alla sätta ut som vill ha råd).
Du har så rätt
ingrid
Soffipropp
22-04-2007, 14:53
Förlåt!
Jag vet inte riktigt vilken zon jag bor i, tyvärr finns aldrig Åland med på dom zonkartor jag har sett.. :-)
O vet inte riktigt om jag kan följa samma som stockholms området iom att det är en ö. Tänker på Blåsten o så..
men iaf, jag bor på Åland..paradiset sommartid!
Ophelia
22-04-2007, 17:43
CITAT (Soffipropp @ 22-04-2007, 15:53)

Förlåt!
Jag vet inte riktigt vilken zon jag bor i, tyvärr finns aldrig Åland med på dom zonkartor jag har sett.. :-)
O vet inte riktigt om jag kan följa samma som stockholms området iom att det är en ö. Tänker på Blåsten o så..
men iaf, jag bor på Åland..paradiset sommartid!
Du lär väl bo i USDA zon 6. Typ lite som här där jag bor. Men tänk på att du kan ha ett mer gynnsamt mikroklimat i just din trädgård beroende på jordmån och läge och det varierar ju i en trädgård.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.