Full version: köpa citrusträd
Eva-Lotta
Hej

Jag är på gång att köpa ett citrusträd och undrar nu lite om sortval - för jag antar att det finns olika sorter? Trädet kommer att stå ute under sommarhalvåret och till att börja med i vår kallfarstu på vintern. Kallfarstun är ljus och håller runt 10 grader på vintern. Så småningom kommer vi att bygga växthus där trädet får stå då.

Jag skulle vilja ha ett träd som gärna kan få bli ganska stort med tiden, men kan stå i kruka/tunna. Jag har ännu ej bestämt om jag vill ha citron- eller apelsinträd.

Nu vill jag gärna ha tips på sorter, bra inköpsställen (jag bor på Västkusten) och vad man ska tänka på för att se om trädet mår bra vid inköp.

Eva-Lotta
mogge92
Hej Hej! ville bara säga att för det mesta är citrusträden som man köper ympade och dom blir inte så jättestora. Finns säkert citrusträd som inte är ympade men det är inte lika vanligt. Kanske skulle ta och driva upp frön själv?
jegi
Det kan man iofs göra, fast man får vänta länge på frukt, och sannolikt blir det inga höjdarcitroner heller.

Eva-Lotta
Hur är det med de ympade träden - finns det olika sorter eller bara nån slags standardvariant på vanliga plantskolor? Och har någon tips på hur man bäst får dem att överleva? Jag har förstått att det är lätt att ha ihjäl citrusträd när man tar dem från sin skyddade (överbeskyddade?) miljö på plantskolan.

Eva-Lotta

mogge92
ympad i citrus sammanhang innebär att man har tagit en stam av tex pomerans som man "satt fast" kvistar/skott av tex citron apelsin eller vilken citrus man nu vill ha. Jag har själv ett ympat clementinträd som bär frukter varje år. den är inte särskilt svårskött, försök att ha den ute när vädret tillåter eller i ljust fönster. Det är vintern som kan vara lite svår. Mitt träd dog sånär i höstas när jag lät den stå i vardagsrumsfönstret istället för badrummetdär jag brukade ha den över vintern . Jag kan rekommendera att du har den i badrummet om du har fönster där. Den trivs i badrum eftersom luftfuktigheten i regel är större där.
Lady Hamilton
Jag har en del citrusar (finns i mina album) du kan kolla på dem om du vill. I allafall har jag köpt min Citrus Lemon (Citron) och Citrus Retikula (Mandarin) i trädgårds butiker och betalat runt 500:- st

Mandarin
[attachment=1571:PICT7779_kopiera.jpg]
Stevick
Kankse lite sent att rekkomendera men jag är också förtjust i citrusträd.... Jag har ett calamondin som jag köpt på ikea, ett citronträd som e ca 70 hägt som jag köpt på blomsterlandet och ett limeträd som jag köpte på orustblommor i somras... orust blommor/trädgårdsringen, brukar ha väldigt fina växter av just citrus... såg bla att de hade ett citronträd på ca 2 meter, som hade mängder av blommor och frukter på... kostade ca 2000 kronor, men det tyckte jag var väldigt blilligt med tanke på hur länge det levat o så... det lilla citronträdet köpte jag för 500... Men hittar någon ett clementin elle apelsinträd så får ni gärna höra av er ttill mig! har funderat på att så själv, men det tar över 20 år innan det börjar blomma o sätta frukt tydligen.... e iofs ung, men har inte lust att vänta så länge smile.gif
freddie
CITAT (Eva-Lotta @ 16-04-2007, 11:15) *
Nu vill jag gärna ha tips på sorter, bra inköpsställen (jag bor på Västkusten).

Varför inte kolla in dessa:

www.drakenius.se

Finns i Stenungsund.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Eva-Lotta @ 20-04-2007, 11:59) *
Hur är det med de ympade träden - finns det olika sorter eller bara nån slags standardvariant på vanliga plantskolor? Och har någon tips på hur man bäst får dem att överleva? Jag har förstått att det är lätt att ha ihjäl citrusträd när man tar dem från sin skyddade (överbeskyddade?) miljö på plantskolan.

Eva-Lotta

dom står inte alls i en över beskyddande miljö när man köper dom på plantskolor . där jag jobbat står dom ute under ett öppet växthus . där både vindar och kalla nätter kommer åt .

alla är ympade som man köper . men det menas inte att dom är små hela tiden . stammen växer inte men själva kronan växer och blir med tiden större . citrus växter är ympade på citrontörne oftast (Poncirus trifoliata, vilket är härdigt ute i zon 0-2(3))

och du tar inte ihjäl en citrus så lätt . dom är väldigt tåliga . övervintra dom ljust och +5c +15c . sen om du kan sätt ut dom när det är runt +10c ute ( sätt dom i skuggan först ) och ta in om vårfrost hotar , sedan har du dom ute under sommaren och hösten och tar in dom innan frosten kommer då som jag skrev svalt +5c +15c och extra ljuse håll bladen fuktiga men jorden torr . dom trivs väldigt bra ute , men även inne åretrunt funkar om man ger dom en tropiskmiljö . dock skulle jag herre rekommendera att ha dom ute under tiden dom kan .

att fröså citrus är roligt , men det tar upp till 50år innan dom får blommor . mellan 10-50år kan det ta , så du får en fin bladväxt plus får den inte samma frukter som du sådde den ifrån . jag har mina frösådder ute ca 12-6månader(beroende väder) om året sedan övervintrar jag dom i en mörk källare runt +10c , men då jag har dom ute så sent och tidigt skyddar jag dom från frost om så hotar. så mina är aldrig inne i rumsvärme eller rumsmiljö utan ute större delen av året och är lika gröna och fina alltid och trivs .med detta menar jag att dom är tåliga och lätt skötta . plus råkar du glömma dom ute en lätt frost natt så tål dom det . dock blommor och frukter tål inte det därför ska du inte utsätta dom för frost om dom bär frukt eller har blomknoppar .

och priserna för ett normalt citrus träd ligger runt 100-500kr , och citrus-träd är rätt så vanliga i Sverige , du kan hitta dom på nästan alla plantskolor . dom är mindre vanliga på blomsteraffärer .

CITAT (freddie @ 05-01-2008, 21:07) *
Varför inte kolla in dessa:

www.drakenius.se

Finns i Stenungsund.

jag har hört både dåligt och bra från dom här , har bland annat hört att dom beskär in rötterna och kronan hårt för att packa så mycket som möjligt vilket gör att dom måste återhämta sig och blir då sårbara när man har dom . men dock är det bara rykten hur det själva verkat är vet jag inte . så jag vågar nog inte köpa av dom
Limoncella
Njae flaxx!

Alla är inte ympar - man kan föralldel köpa rotade sticklingar också - sedan är det beskärning som gäller...

flirting.gif
Stevick
Netto har sålt billiga citronträd nu under några veckor! väldigt fina faktiskt....
Limoncella
Bra tips! Jag har varit och kikat - men oroar mig för hur jag ska kkunna övervintra dem (börjar att bli liiiite fullt i växthuset). Men de såg riktigt fina ut så det kliar i fingrarna...

tummenupp.gif

Mina relativt nyinköpta sticklingar växer ju så det knakar...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon