mozilla
16-06-2003, 13:29
Hej igen!
Nu har jag fått en massa tipd på frön som är värda att plantera. (se tidigare inlägg) Tackk allihop!
Men måste jag gro dem på något speciellt sätt?
GALIAMELON - 1 av 10 frön grodde vid plantering av fröna utan tork. 1 ståtlig planta är bättre än ingen alls...
VATTENMELON - håller på att torka några frön för att plantera
KIWI - har torkat fröna 1 v och ska plantera dem nu...
TOMAT - har torkat i 1v, går de att få att gro?
AVOKADO - Efter 2 veckor kommer den upp. Satte ned halva kärnan och skar ett jack i den.
CARAMBOLE - ska de torkas eller ej? nåt annat att tänka på vid planteringen? Kom med tips hur!
LITCHIE - kom med tips hur!
TAMARILLO - kom med tips hur!
FIKON - kom med tips hur!
PERSIKA/APRIKOS - Har läst att man ska fila kärnan, så jag tar och gör det....
? - Vad är det för frukt? Små taggar på den som är svarta och sen lite brun/röd innanför. Ca 5-7cm och lite avlång...???? Hur plantera fröna?
KIWANO, GRANATÄPPLE, DADEL OCH PHYSALIS är några andra som man skulle kunna ge sig på...
Men som sagt, kom med tips hur jag går tillväga med fröna?
Blaster
16-06-2003, 14:28
hej
jag kan försöka att svara på dina frågor eftersom jag själv har sått alla de frön som du har frågor om.
jag har torkat fröna i nån dag och sedan pillat ner dem i jorden på 3 x fröts storlek djup. håll jorden fuktig men inte blöt för då möglar fröna. vissa kan ta lång tid men ge inte upp, det kan ta upp till flera månader för flera att gro. mina fikon och persika frön har ännu inte grott efter tre månader. den frukten som du inte vet namnet på tror jag att det är rambutan ( kolla på
http://www.fruktogront.se om du vill se en bild )
mozilla
16-06-2003, 16:07
Tack frör svaret!
Ok, då blir det till att torka dem någon dag i alla fall. Just det, Rambutan hette den!
Hmm, men persika och fikon var svårare säger du...filade du persikakärnan?
Seed germination database
http://www.backyardgardener.com/tm.html kan vara användbar, den ger visserligen bara generella råd för hela släkten (prunus för persika) , men den täcker verkligen in många släkten. Just persika bör alltså stratifieras (de flesta frön från träd som kommer från tempererade delar av världen bör stratifieras) åtminstonde någon(ra) månad(er) i kylen. Stratifieringen mjukar också upp skalet, så du kanske inte ens behöver fila. Söker du sedan på tex Google så kan du få mera specifika råd om persika:
http://www.google.com/search?as_q=peach+st...ch=&safe=images
mozilla
17-06-2003, 09:39
Hej, tack för svaren!
Angående persikan så känns det som att jag är lite sent ute, den skulle jag lagt i kylskåpet i mars...men jag läste i nån bok att man skulle fila och sätta det på en gång utan stratifiering, så jag testar det, annars för jag testa med stratifiering nästa vår...
Litchie verkar det som att man inte kan sätta...man måste ha "färska" frukter/frun, det fungerar inte med de vi köper i affären. Man måste ta dem direkt från Kina...synd att jag inte visste det, har faktiskt varit där...ja ja
Började torka från av Carambole, Fikon, Tamarillo och Rambutan igår iallafall. Och planterade lite fler meloner, kiwi och persika + avokado.
Hej så länge!
Blaster
17-06-2003, 20:19
hej
jag har haft flera frön från litchie som jag köpt i mataäffären som har grott utan problem, sätt dem efter att du har ätit dem utan att torka dem först så gror de efter några veckor.
sen är det lite sent att så melon nu eftersom de inte hinner få mogen frukt, de måste sättas i mars nån gång.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.