mamamaggan
16-04-2007, 13:53
Köpte några Clivia frön när jag var i Sydafrika. Har fått lite råd om hur jag ska hantera dem men det händer ingenting tycker jag. Är det någon som frösått och lyckats som kan ge lite råd?
Har även en Clivia som har satt frön. När är de mogna att så? Har två omgångar , en från förra året och en från i år , som fortfarande sitter kvar på blomman.
Jag har lyckats. Köpte frön via postorder från Sydafrika. Titta i mitt album så kan du se de små liven.
Jag gjorde inget speciellt. Gjorde som med vanliga sådder. De grodde lätt.
mamamaggan
17-04-2007, 09:25
Tack! Jaha , som vanliga sådder. Jag har kollat på en sida där det står att man ska lägga dem i blöt och sedan ha dem i en plastbytta inslagna i fuktigt hushållspapper tills det har kommit fram en 1,5 cm lång grodd. Men då sätter jag dem väl i lite såjord nu i stället.
Kommer du ihåg om det tog lång tid för dem att gro?
Är det ingen som vet när de frön som min blomma har är mogna ?
Det tar 2-6 veckor för clivia plantor att gro. Mogna frön finns på de här bilderna:
[attachment=1463:P3230070.JPG]
[attachment=1464:PC260092.JPG]
[attachment=1465:P4130148.JPG]
Det tar ca. ett år för Clivia-frön på en planta att mogna.
mamamaggan
17-04-2007, 12:59

så bra , nu vet jag!
Jag tittade vad jag själv hade skrivit i den här tråden
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...6&hl=Cliviaoch där stod att det tog "några veckor" innan de grodde.
Såråd för CliviaKolla den här länken.
Går att hitta mycket om man Googlar på Clivia och bilder !
mamamaggan
17-04-2007, 13:58
Tack Ramoth , det är de råden jag följt utan resultat. Man nu överger jag dem och gör som Rossi. Tack i alla fall

!
två bilder på mina frösådda Clivior:
[attachment=1486:clivia_frön.jpg][attachment=1487:clivia_frön_2007.jpg]
mamamaggan
17-04-2007, 21:54
Så du lägger alltså bara fröerna uppepå jorden ? Och sedan har du en plastpåse om krukan? (som du öppnar och vädrar varje dag)
Har varit in och tittat i ditt album. Vackra Clivior du har.
Jag täckte mina fröer med jord och det funkade också. De verkar inte vara så känsliga utan gror lätt.
mamamaggan
18-04-2007, 06:56
OK Rossi

. Tror att jag provar båda delarna , några täckta och några uppepå. Har tittat i ditt album också , jättevackra clivior !
Clivior behöver vara uppe på jorden som det sker i deras naturliga miljö. För mig fungerade det inte att lägga jord över dem. De ruttnar mycket lätt utan luft. Men det finns människor som lyckats på det här sättet också. Du måste prova dig fram. Lycka till! Det är mycket spännande. Jag har några frö-plantor från Syd Afrika också, men de har inte blommat ännu. Särskilt kinesiska och japanska sorter har mycket fina blad och variegation. Jag har valt det nuvarande sättet att så klivia-frön efter att ha provat många. Det viktigaste är att inte röra på de särskilt mycket den första tiden.
Jag gillar clivior, de är så vackra!!!
[attachment=1498:P3040007.JPG][attachment=1497:P2110016.JPG]
mamamaggan
18-04-2007, 13:07
OK , som du såg så provar jag båda sätten. Hoppas att något av dem lyckas.
Har du många clivior? Hur får du tag på frön? Skickar efter förstås men varifrån?
Har clivior som "sprutar" upp nya skott bredvid, Dags att sära på dem små rackarna, Någon som vill ha??
mamamaggan
18-04-2007, 16:04
Ja tack , vad är det för färg på dem?
Jag köper lite frön varje år genom webbsiten www.clivias.com, de brukar ha några intressanta korsningar från kända odlare och säljer frön från juni till oktober, tror jag. I Sverige är vi bosatta några år, mina äldsta växter är, jag tippar, max 8 år gamla. Men de trivs mycket på min inglasade balkong hela året runt. Vad mängden gäller är det kanske tio stycken som blommar varje år nu och nästan 20-30 fröplantor i varierande ålder. Det är synd att det inte finns några plantskolor i Sverige med clivia odlingar - det finns så många fina sorter nuförtiden!!! Men det är sant - de finaste är de dyraste.
Jag har "vanliga" orange,
En liten på jobbet är på väg nu att blomma, hoppas den orkar upp lite längre än vad den sitter nu,
CITAT (marigt @ 18-04-2007, 15:08)

Har clivior som "sprutar" upp nya skott bredvid, Dags att sära på dem små rackarna, Någon som vill ha??
Ja tack. Vill du ha någon liten SaintPaulia i utbyte?
Jag har en mamma som "drunkar" i s:t paulia, så mitt svar till dig är nej tack.
Hon tycker de är fina och jag håller med, men när de stsår överallt och det blir för många är det too much för mig
Kan ju inte ens få en kopp kaffe på bordet för alla krukor.
Skickar gärna clivia ändå.
Ingen snigeltrafik här inte.
kul att du såg
Ja, det gäller ju att hålla sig framme när habegäret sätter in.
Till mamamaggan, jag har letat efter några bilder till.
Här är mina frön från Sydafrika år 2005:
Första bilden början av november, på den andra slutet av december.
[attachment=1544:nysådda_...via_frön.jpg][attachment=1545:cca_två_..._plantor.jp
g]
Ett till clivia frö på väg att bli en planta:
[attachment=1546:PB150133.JPG]
Den sista är för övrigt en gul Clivia.
Den sista är för övrigt en gul Clivia.
mamamaggan
20-04-2007, 01:36
OK tack clivia. Då förstår jag att det tog ett tag innan de grodde. Då är det bara att ha tålamod.
Hej, mamamaggan,
Nu har jag tagit foto på mina fyra clivia "ungar" S0794 och du kan se hur mycket de har vuxit i cca 1,5 år. De verkar vara 3 gula och en orange clivia. I alla fall är de korsningen mellan Vico Yellow with Ghost (Fukurin) and big Pastel Flowers.
[attachment=1588:fyra_cli...ar_S0794.jpg]
Lycka till med dina frön!!!
Godmorgon,
Jag är på väg till posten att skicka iväg cliva på deras första resa, Lite orolig är man ju när det är första gången för dessa.
Jag hoppas att resan inte blir för gropig och att "hon" inte är åksjuk
Jag har tagit några bilder på mina clivior nu, de var sådda 4.2.2007. Foto på baby plantor har ni sett redan i något av föregående inlägg, men för att jämföra hur mycket de har vuxit tills idag tillägger jag båda två:
Baby clivior 26.3.2007
[attachment=1746:bilder_110.jpg]
frösådda clivior 26.4.2007
[attachment=1745:frön_4.2.2007.jpg]
Hoppas att mina resultat kommer att hjälpa andra som vill försöka att odla clivior på egen hand från egna eller köpta frön. Om jag har något nytt att skriva angående frösådda clivior kommer jag att göra det här.
En bild till med brokbladig clivia unge, jag har köpt (9/2005) två frön S0879 Shima Fu Daruma x Miniture Hime Daruma; en gick bort men en blev en fin planta
[attachment=1747:Shima_Fu...e_Daruma.jpg]
mamamaggan
26-04-2007, 23:09
Tack för bilderna. Det inger mig hopp om att mina frön ska gro men det tar alltså lite tid.
Den brokbladiga var bara för vacker.
När jag fyllde 50 år var vi på Maderia och där växte det Clivia överallt, tog hem en massa fröer och som sedan grodde. Idag har jag en stor växt som är 7 år, men icke den blommar. Har planterat om den i vår och hoppas på blommor någon ggn.
Kajsa,
har du bild på din clivia?
Spelar det någon roll när på året man sår?
Nej, det spelar inte så stor roll, det är viktigare att frön är så färska som möjligt. Om de är lite äldre märks det på den lite skrynkliga ytan och brunare färgen (färska frön är släta och gräddfärgade), de måste stanna i vatten åtminstone 24 timmar. Sådana gror mycket oregelbundet, sent och det händer att många av de aldrig gror. Färska frön gror i 2 till 6 veckor. Grorbarhet hos clivia frön beror också på hur man förvarar de. Mina frön från Sydafrika grodde i slutet av året, det var inget problem.
Som jag har lovat förtsätter jag i min lilla serial om clivia "småungar", sådda i början av detta året. Nu har de fått var sin kruka för att utveckla sina rötter rejält. Det är enklare att göra det nu när rötterna är omkring 6-7 cm långa och bara några av de har mer än en rot. Dessa ungar kommer från 5/1 och 4/2/07, några av de är naturfärgare i nyanser av grön som de har fått av sin "naturfärgade mor", en 6 årig clivia dam som kommit hem till mig genom Tradera någon dag under vintern 2004. Deras "far" är en gul clivia, köpt någon gång på våren 2004. På mitt foto finns bara några av de, de som är brokbladiga, tyvärr råkar ingen av de vara gul efter "pappa".
Clivia ungar - brokbladiga
[attachment=2082:mina_clivia_ungar.jpg]
Mest lovande clivia unge
[attachment=2078:mest_lovande_unge.jpg]
En till clivia unge
[attachment=2080:en_unge_...d_4.2.07.jpg]
clivia "pappa" (gul clivia) och clivia "mamma" (orange brokbladig clivia)
[attachment=2079:clivia_pappa.jpg][attachment=2081:clivia_mamma.jpg]
som ni ser på clivia "mamma" är det inte bara jag som gillar clivior, det gör våra undulater också, de gillar blad som påstås vara giftiga.
zaaritha
05-05-2007, 18:37
Trots alla andra svar--så säjer jag bara--att det går bra att fröså--men;
det tar ett bra tag innan fröna gror!
allt som har något värde i våra liv kostar tid och inte så mycket pengar.
CITAT (zaaritha @ 05-05-2007, 19:37)

Trots alla andra svar--så säjer jag bara--att det går bra att fröså--men;
det tar ett bra tag innan fröna gror!
Håller inte med. Mina Clivia-frön grodde ganska snabbt.
Däremot tar det ju några år innan de blommar men det är ju kul att följa plantan under tiden och se hur den växer fram.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.