Halli
Många av tulpanerna i en rabatt kommer upp, men ser konstiga ut. Bladen är lite hopknycklade och de är trasiga. En del av bladen ser ut att ha snigelslem (?) på sig, något ljust som glänser. Men det är bara "gamla" tulpaner, inte de jag satte i höstas. Jag har påskliljor där också, och de har inte råkat ut för det. Det ser ut som om det hänt innan de kommer upp ur jorden, innan de ens lyckats veckla ut bladen. Kan det vara sniglar nere vid löken? Vi har mycket trädgårdssniglar i trädgården, de med gula och bruna hus.
Någon som vet? g.gif
Betty
En av mina tulpansorter har så där varenda år - men bara en enda sort och jag har flera olika.
Hos mig är det den grönbandade 'Golden Artist' som blir så där kletig, jag tror inte det beror på sniglar - mer troligt nån sjukdom.
Halli
Här är en bild på hur de kan se ut. Är det som dina? Ska man ta bort de lökarna då? Finns det risk att det sprider sig till andra tulpansorter?
Betty
Svårt att säga om det är samma som på mina tulpaner... unsure.gif
På mina är det inte slemmigt, snarare kladdigt. Sen torkar en del av kladdet så småningom och blir hårt och blankt som om man hade sprayat dem fläckvist med alldeles för mycket hårspray. Hos mig är det bara en sort som är drabbad och det har inte spridit sig till de andra trots att det har varit så här under 3 - 4 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon