Jag har fått en potatispalm av en väninna. Den hade blivit för stor för hennes lilla lägenhet.
Den jag fick är 10-12 år gammal. Den blommar när den är ungefär 15 år med en stor mycket illaluktande blomma. Dom växer under våren-sommaren-hösten. Vissnar sedan ner för att vila svalt och mörkt över vintern. På våren tar man fram den, plockar upp knölen ur jorden och sätter den i ny jord, vattnar och väntar. Jag fick den av henne den 1 mars. Då syntes ingeting i krukan. Efter ett par veckor så tittade den upp ur jorden, tjock som en tumme (ungefär). Nu har den vuxit till en meters höjd och håller på att veckla ut sina palmblad. Jag vet att det är en stor knöl i jorden och att den "ynglar" av sig så att man kan sätta småknölar nästa år. Förmågan att "yngla" av sig avtar ju äldre den blir. Jag skulle vilja veta mer om denna märkliga växt.
Är det någon som vet något om Potatispalmer?
wolkenkrabber
16-04-2007, 18:39
skulle det kunna vara en ödlekalla?
Sauromatum venosum eller någon släkting?
har fögm i att den även kallas arum cornutum / mexikansk underblomma
Jag har kollat på bilder på Ödlekalla. Det är inte en sån.
Jag ska fota den och försöka lägga in fotot här.
Då hoppas jag att det är någon som känner igen växten.
Hej.
Jag har haft en växt i cirka 35 år som jag tror kan vara en potatispalm.
I år har en av dem växt till en höjd av 90 cm.
Den har leopardfläckig stam med 8 cm omkrets och ett stort vackert palmliknande bladverk.
Vingbredden på grenverket är 115 cm och det grenar ut sig från tre grenar.
Varje höst vissnar blomman ner, får vila över vintern och sedan planterar jag om den igen på våren.
Nya lökar har bildats vissa år. Ibland har jag gett bort dem , men resultatet av detta har växlat. Många kan inte vänta ut växten, eftersom den kan bli sen.
Just nu har jag tre stycken, en har växt färdigt och är 90 cm och de två andra är cirka fem och tolv cm, men de är på väg.
När de har börjat växa, växer de snabbt. man kan se varje dag att de har växt någon eller några cm.
Något år har den blommat , men det har inte varit så ofta. Det påstås att den luktar illa, men det är inget som jag minns.
Jag är mycket förtjust i min palm och jag undrar förstås varifrån växten kommer, om den är vanlig och om dess latinska namn.
Hälsningar Taryn i Skaraborg.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.