Merlin

Jag tänkte bara tipsa om att Netto nu säljer magnolia soulang., magnolia stellata och magnolia susan för 35 kr. Plantorna är kanske 40-50cm höga bara men fina!!! Jag köpte en av varje pga det låga priset. Om det visar sig att det blir fel sort eller om någon magnolia dör nästa vinter så är det inte hela världen heller....men om dom klarar sig så har man gjort världens klipp tummenupp.gif Så ni som bor i dom varmare trakterna eller är zonknäckare tongue.gif skynda er till närmaste Netto yahoo.gif
kerstin z5-6
ranting.gif och var ligger mitt närmaste Netto .. suck
Limeblossom
Kerstin...och andra som vet,kan man ha magnolia i zon 5? Är det någon idè? Läst ju om dom i AoT och blev så himla sugen! Alltid velat ha en och inte blev det bättre efter ett besök i Philadelphia precis när dom jättestora rosa magnoliaträden blommade. Nu är det förmodligen inte möjligt att ha just den sorten men den där " Kobus"skulle ju gå i zon 5. Fast helst skulle jag vilja ha en rosa, det är liksom den bilden jag har av magnolia. wub.gif

Äh....googlade lite snabbt....10 år innan den blommar....sad.gif Jag vet inte jag....
Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-04-2007, 20:59) *
ranting.gif och var ligger mitt närmaste Netto .. suck

nån som vet var mitt närmaste netto ligger ?
Ciczi
Magnolior är häftiga! Gillar de håriga knopparna. flirting.gif
I morgon är det magnoliafesten i Alnarpsparken. Studenterna festar in våren under den stora magnolian om är planterad 1877. Den blommar nu! wub.gif

Ciczi
Alexander-VG-zon3
är det detta som är det netto ??

http://hitta.se/ViewDetailsPink.aspx?Searc...berResult=False
känns som om det borde vara det iför sig
Piccante
Stod faktiskt på Netto och tittade på magnolia idag och undrade i vilken zon de egentligen trivs? Vet inte mycket om hur de är tyvärr men det såg ju billigt ut!

Linus! vet inte vilket som är närmast för dig H-holm eller Kstad men Netto finns på båda orter. netto.se

ooops glömde en sak whistling.gif
Netto är visserligen billiga på mycket men på min lokala Netto brukar de inte vattna växterna så ofta för de hoppas att de ska sälja slut fort, så köp plantor när de kommer in och vänta inte för länge. Tyvärr är det så med Netto & Lidl att personalen hinner inte engagera sig i allt.
Nina H i NÖ Skåne
Vet tyvärr inegn netto i närheten... men kunde inte låta bli att visa några bilder på våra M. soulangeana som nu blommar;-) Det är lika fantastiskt skådespel varje år! Jag tröttnar aldrig att njuta dem!:
http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...m&album=231
Malin i Malmö
Tack för tipset! Är det någon av dessa sorter som inte blir så hög? Ser att det står "buskar" i reklambladet som jag fiskade upp från återvinningen så det finns kanske hopp om att det är relativt låga sorter?
Trädet (ZonV)
Varför finns netto inte i Umeå, när det bor kring 110 000 pers?? Kan ju skicka varorna via järnvägen, så skyll inte på avstånd, jajaja Skulle vara roligt att testa, när plantorna är så billiga!!
Merlin

Angående härdigheten så tror jag stellatan klarar åtminstone zon 3, och dom andra två zon 2. Men det där med zonerna är ju flexibel påstår zonknäckarna hör på odla whistling.gif innocent.gif
lyckero
Det där med storleken som buskar stämmer inte så särskilt. I Malmö kan nog soulangeana bli mer än 5 meter hög - och lika bred. Susan blir inte riktigt så stor, och stellatan minst. Men i Polen har jag sett M. stellata som är 4x4 m, och soulangeana som var 10 m i diameter. Men magnolior växer inte så snabbt... Mitt "stora" exemplar av M.soulangeana som är ca 20 år är nog 3 m hög och lika bred. Jag bor i Blekinge kustnära zon 1.
Och jag kunde inte motstå en soulangeana och en susan i affären igår, fast jag redan har de sorterna....
Lyckero
myy
Men tar det inte mååånga år innan de blommar om de bara är 30-40 cm? Kanske varierar det mellan sorterna?
Malin i Malmö
Tack för infot Lyckero! smile.gif Då kanske man ska våga sig på en om det finns lite lägre sorter och att de ändå inte växer så fort. De är ju så vackra och man blir ju glad bara av att säga namnet wub.gif Tyvärr var de slut här på Netto så det blev ingen idag.
ninnisky
Vår magnolia blommar för fullt nu. Den är 30 år gammal och har hunnit bli nästan 4 m hög. Den var 1.5 när vi planterade den.
Titta gärna i mitt gamla album där finns en bild på den wub.gif
kerstin z5-6
Zon ?? crazy.gif crazy.gif crazy.gif Inte vet jag .. Jag brukar sällan berätta det för mina växter ...
Magnolia denudata Dan xin blommade när den var 40 cm hög i krukan ..
Nu har den klarat vintern bra
-de andra två jag har är M accuminata XNorman Gould och en stellata -de har varit ute i flera år nu ..

Alexander-VG-zon3
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-04-2007, 20:34) *
Zon ?? crazy.gif crazy.gif crazy.gif Inte vet jag .. Jag brukar sällan berätta det för mina växter ...

hahaha jag provade med det i vinter sa inte ett ljud om i vilken zon dom va ( inte i deras närhet ) , tror det funkade med för så där fikon,granatäpple,oliv,rosmarin,palmer ( en liten vit lögn sa jag hur trivs ni i grekland !! )
Merlin
CITAT (flaxss @ 17-04-2007, 20:41) *
hahaha jag provade med det i vinter sa inte ett ljud om i vilken zon dom va ( inte i deras närhet ) , tror det funkade med för så där fikon,granatäpple,oliv,rosmarin,palmer ( en liten vit lögn sa jag hur trivs ni i grekland !! )

rotfl.gif rotfl.gif a0a.gif Det ska jag testa Linus!!!! Funkar kanske ....magnolior har ju s a s reptilhjärna för dom är så gamla på jorden giggle.gif
Eva St
Mitt Netto har de bara byggt grunden till än sweatingbullets.gif så nu får de banne mig sno sig att bygga färdigt så jag kan få några Magnolior wacko.gif
kerstin z5-6
Fö kände jag nyss på ett av de äldsta träden .. Ginko bilobas stammar .. det vet tydligen inte heller om att det numer bor i z6 .. för det lever
Limeblossom
Då ska jag prova....och inte tala om vart dom hamnat såklart whistling.gif
myskmadra
På Netto invid Fridhemsplan finns inga Magnolior! sad.gif
Nån som har sett om de finns nån annanstans i Stockholmstrakten?
ninnisky
Kunde inte låta bli att köpa 2 stycken igår när jag gick förbi Netto i Majorna (göteborg) yes.gif men undrar verkligen om det blir något av dessa ynkliga kvistar!
Merlin
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-04-2007, 00:17) *
Fö kände jag nyss på ett av de äldsta träden .. Ginko bilobas stammar .. det vet tydligen inte heller om att det numer bor i z6 .. för det lever

Otroligt?????!!!!!!!!!!!!!!! w00t.gif Inte utomhus väl???? Hur stort är det?
ninnisky
Är bara nyfiken om era "billiga" magnolior från Netto fortfarande lever. Mina två ser riktigt bra ut bravo.gif de har flera små blad!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon