Jag glömde att olja in våra trädgårdsredskap i höstas, skall göra ett nytt försök i år!
Vilken olja bör jag använda?
Tack på förhand! / Linda
*Agnes*
17-04-2007, 18:52
Olivolja går till allt
Gossen Ruda
18-04-2007, 06:53
Varför olja in dom? Lite rost gör ingen skada, den försvinner när man använder redskapen igen. Vill man vara miljövänlig så finns det annars vegetabilisk sågkedjeolja.
Snöflinga
19-04-2007, 21:28
Det är väl främst trädelarna som bör oljas in, jag använder Beckers träolja och tycker den fungerar bra ...
Sommartorparn
21-04-2007, 15:59
Jag brukar alltid olja in mina saxar, sekatörer, sågar, lie. Använder trög smörjolja som man har till maskiner, men vill gärna ha tips om det finns något bättre. Rostar gör dom helt säkert annars eftersom dom står i ett sådant utrymme, och då blir dom tröga. Däremot har jag aldrig smort spadar o dyl, fastän det står i trädgårdsböckerna att man ska göra det. Har inte förstått varför.....
Linolja, till både trä och järn. Jag använder rå, men det funkar med kokt också. Se upp med indränkt trassel eller papper bara, det kan självantända - dränk i vatten eller elda upp under kontrollerade former.
Linolja härdar och blir inte kladdig. Kan ta en vecka eller så. Den är inte heller giftig att ha i grönsakslandet...
Tillägg : Eftersom linoljan härdar ('torkar' - eg. fel ord) så ska den såklart inte användas där man vill ha en väldigt smörjande effekt - typ kedjor, hänglås, etc.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.