Full version: Rhapsody in blue
ZaraP
Hej!
Väntar hem en Rhapsody in blue (heter så? wink.gif ). Funderar på att
ha den i en jättestor kruka, funkar det tror ni? Bor i zon 3.. eller blir
den för stor? Ville liksom se den i blom och den exakta färgen innan
jag bestämmer mig för var den ska få "bo" permanent sen..
Mvh ZaraP

kerstin z5-6
allt funkar i kruka till dess man har bestämt sig angel_not.gif men den vill ha en ganska stor sådan
ZaraP

Ååå goodie!!! smiley_small_hug.gif
Ewa smålänska höglandet
Jag har den i en stor kruka och den blommar nu i växthuset tummenupp.gif
Kajsa
Det är ingen rabattros, utan räknas till gruppen " moderna buskrosor " och blir ca 1.20 - 1.5 m
En pärla till ros och doftar gott, så rädd om min att jag snurrar in den med väv vintertid och
efter denna tuffa vinter med en massa fruset satt väven inte i vägen, nu är grenarna helt gröna.

myy
Är den verkligen blå? Jag har aldrig sett den mer än på bild och då varierar färgen sannerligen. Jag älskar blått!
Kajsa
Den har verkligen den starka färgen som på min bild, men tycker den är mer lila än blå. Den var " Årets Ros 2003 " i England och framtagen av en amatörodlare, vilket klipp.
myy
Kan den sticklingförökas? Jag har ju lovat att inte köpa fler växter i år, men om jag köper en "gå-bort-blomma" så kanske jag kan erbjuda mig att beskära den till våren? Den är ju så läcker!
Kajsa
Ja det kan ju lyckas med lite tur, från årets skott i slutet av juni/juli när den är på ggn med knopp. Du får väl fråga om du kan få klippa några skott då. Kerstin har skrivit noga hur man går tillväga. Har lyckats med en del men det är inte så alldeles enkelt.
myy
Tackar, det tål att tänkas på!
Cilla
Rhapsody in blue är en av de moderna rabattrosor som jag verkligen kommit att gilla. En har jag haft i för liten kruka två vintrar i zon 3, och först i år frös mycket ned, men roten klarade sig. En annan har jag planterat djupt med ockuleringsstället 20 cm under jord men hela rosen på kulle ca 20 cm ovan övrig marknivå, och den började klättra redan första året och är nu ca 1,5 m hög utan att frysa ned. En tredje planta satte jag på ett skyddat ställe med ockulerinstället ca 15 cm under jord och i befintlig marknivå, den klarade sig sämre.

Om man bara kommer ihåg att vattna och luckra krukan under sommaren så tror jag denna kan klara ett krukliv gott iallafall under en lagom vinter. Jag tror den är starkare än en zon 3-ros.

Och japp, den är blå, lila, lilarosa med starkt rosaröda knoppar och varje ros får en egen färg, alla med knallgul och vit mitt. Mycket stilig tycker jag, och doften är ljuvlig. AOTs Roslistebilder
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 24-04-2007, 00:24) *
En annan har jag planterat djupt med ockuleringsstället 20 cm under jord men hela rosen på kulle ca 20 cm ovan övrig marknivå, och den började klättra redan första året och är nu ca 1,5 m hög utan att frysa ned. En tredje planta satte jag på ett skyddat ställe med ockulerinstället ca 15 cm under jord och i befintlig marknivå, den klarade sig sämre.

tror du den klara sig i zon 1-2 utan att gräva ner den 20cm ? vet inte va den klarar . men klara den sig i zon 3 borde det inte vara några större problem för mig i zon 1-2
Cilla
Ingen aning, jag har inte planterat och följt rosor i zon 1-2. Bara träd... Men jag tror inte det är en nackdel att åtminstone se till att ockuleringsstället är 10 cm under jord.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Cilla @ 24-04-2007, 00:33) *
Ingen aning, jag har inte planterat och följt rosor i zon 1-2. Bara träd... Men jag tror inte det är en nackdel att åtminstone se till att ockuleringsstället är 10 cm under jord.

tack för svaret , ska försöka hitta en .väldigt vacker ros
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon