Ann i Göteborg
Den amerikanska strimlönnen är inne på sitt fjärde år och stammens utseende bådar gott.

Toppen på ca 3m är ganska klent byggd och vill gärna hänga åt sidan, speciellt när det blåser så kommer toppen horisontellt. Är det någon som
förstår detta resonemang??

Frågan är sålunda; skall jag binda upp hela stammen vid en stadig bambukäpp à 3m eller kommer trädet att räta på sig med tiden ändå?
Anders zon III
Har ingen egen erfarenhet av just strimlömm, är det A. pensylvanicum?
Tror inte den blir särskilt hög Sverige, mer buske eller litet träd... Känner du till hur hög den ska bli?
Lind, bok och alm kan ju vara väldigt böjda på just årsskottet och föregående års skott men rätar ut sig till nästa vår. Är det årsskottet eller äldre ved som hänger?
Ann i Göteborg
Det är A. pensylvanicum och enl. Karin Berglunds "Din trädgård" så blir den 4-8m hög. Har just varit ute och tittat närmare på den och det är som du säger årsskottet och förra årets tillväxt som är böjda (får bra hjälp av vinden).

Hur tycker jag skall göra. Behålla nuvarande bambukäpp à 2m eller ingen alls? Annat förslag?
Anders zon III
Om det är första eller andra året du har trädet så kan väl stödet vara kvar nåt år... Annars skulle jag ta bort det...

Det lär få dekorativ bark med tiden - har inte sett trädet i verkligheten, vilken zon klarar det?
crille
jag har sett strimlönn på affärer här i stan (östersund) så tja dom klarar nog 5-6 men blir nog itne så stora
Ingrid på Västkusten
Bind upp dne stackaren med en stadig käpp hela vägen upp. Jag ahr också en A pennsylvaticum, och de är väldigt känsliga för utsatta(blåsiga) lägen verkar det som.
Om Du int egör det kommer Du nog tyvärr få ett ganska snett och ensidigt träd. Kan kanske behöva mer än en pinne som stöd om den har vuxit snett.

Hälsar ingrid
Ann i Göteborg
Karin Berglund anger att trädet är härdigt upp till zon 4, men visst finns väl en hel del ganska milda områden runt Storsjön?? Min svärmor bor några mil utanför Östersund och där är det ca zon 7.

Trots att stammen bara är ca 3 cm i diameter syns de fina ränderna tydligt.
Bladsprickningen är vacker och blomhängena likaså. Friska gröna stora lönnblad mot barken som går i vit-grågrön-randigt.

Jag binder alltså upp den mer för vinden tar tag i den ganska ordentligt ovan avenbokshäckens höjd.

Tack för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon