Odlingslotta
Hallå!

På ett antal ställen har jag läst att det går att skörda palsternacka mm under våren men INTE om de börjat växa blast för då blir de oätliga. VARFÖR de blir oätliga står dock aldrig. Någon som vet? Jag skördade i går och de smakade bra så ..... ???

/ Lena
marskattan
Hej och välkommen hit!

Jag har ingen aning om varför man inte skulle kunna äta dom... Jag hade några kvar i jorden och jag tuggade glatt i mig en utan att ens tänka tanken på att man int skulle få äta dom.

Men både du och jag lever ju uppenbarligen så det är nog inget extremt giftigt/farlig men vi kanske bör vänta med att äta fler tills någon klok människa har berättat svaret för oss crying.gif

Pirum
Palsternacka kan under det andra växtåret tydligen blandas ihop med bolmört, vilket ju inte är så bra. Därför säkrast att skörda innan dess.
Odlingslotta
Ja bolmört vill man ju inte äta (i alla fall inte mer än en gång wink.gif )men jag vet ju var jag lämnade dem i höstas så jag käkar på så länge.

/ L
anna_rispan
Till slut så börjar de ju skicka näring till att göra blommor. då blir nog inte roten särskilt smaskig längre.
Anna!
Grejen är väl inte att det skulle vara farligt att äta dem utan att det inte är gott längre! All näring som finns i roten används för att blast och blommor ska bildas. Palsternackan blir mjuk och tråkig. Som en sättpotatis...typ...

Jag sparade en palsternacka förra året och den blev jättestor! nästan lika hög som jag och en massa blommor! Men roten blev det inge kvar av...

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon