Full version: Ohyra i sådden
pusillus
Vad kan det vara, jag hittade idag någon ohyra i såjorden bland plantorna. Tunna , som två sytrådar ungefär, 1cm långa, genomskinliga/vita massa små korta ben på sidorna, två tentackler på huvudet, väldigt snabba, en sprang baklänges!! Om man rör den så rullar den ihop sej.[attachment=1453:Ohyra_1.JPG]
Sådden har stått ute för kylning förut men fått flytta in för en vecka sedan. Det syns ännu ingen skada på sådden, vad ska jag göra?

AKUT HJÄLP SÖKES!!!

[attachment=1454:ohyra_2.JPG]
pusillus
Nu har jag med lite hjälp googlat o letat och funnit att det är Fläckpärlfoting, Blaniulus guttulatus.
De förstör betor potatis äpple o liknande, men även rötter och groddar om jag förstått rätt.
Hittar däremot inget om hur man blir av med odjuren crying.gif

Jo föresten, potatisfälla att lägga på sådden, en halv potatis läggs med snittytan mot jorden och "skördas"sedan dagligen.

Denna tråden skulle ju hamna i skadedjur men hur flyttar man en tråd??
Alba
För att flytta en tråd måste du be Ingemar om hjälp.
pusillus
Aha! Men så viktigt var det inte, han har nog viktigare saker för sig än att flytta runt trådar laugh.gif
kerstin z5-6
Fast jag tror det är sorgmyggelarver jag .. se attack i bergvallmosådds tråden

pusillus
Men "mina" har ju en massa ben och springer ettrigt runt, ut, in, bak o fram huller om buller liksom. Benen syns kanske inte så bra på fotot men de finns där.
Dom "ligger inte o slemmar" så där som det ser ut som sorgmyggen gör, fast dessa har jag inte sett live.
Jag har sparat mina tre fångster i en plastmugg så det kanske blir fler foto snart.
Iza
Hej!
Jag har svarat dig flera gånger men jag vet inte om du har fått dem!
Jag köpte provadopinnar och satte ner i krukan sedan har det varit lugnt.
Ammoura
Påminner om dom jag har i min kattmynta som än så länge står inne. Läste mig till att det är små larver som trivs om växten står för fuktigt och att dessa går att utrota genom dränkning. Sedan ska så mkt som möjligt av krukan rengöras. Har inte tittat jättenära på dom då jag avskyr alla former av småkryp så kan tyvärr inte säga om det är samma.
pusillus
Jag tror inte jag vill prova att dränka dem för då går ju sådden förlorad.
Därimot ska jag nog testa provadopinnar,,, vad nu det är? köps på handelsträdgården antar jag. Iza jag har inte fått dina PM men så här funkade ju bra, tack för hjälpen.
Som tur är har jag bara sett dem i en kruka som stått ute tidigare, så den är i karantän just nu, dessutom så gror det i den så snart kan jag skola ut i ny frisk jord.
Dom jag fångat i en plastmugg har kolat inom ett dygn så de verkar inte så långlivade precis, dom små äcklen sick.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon