star@frizon.org
Jag läste precis i en tidning att man aldrig skall använda planteringsjord från säckar man köper på Plantagen och liknande ställen eftersom den bara består av mull och torv. Jag har gjort massor med rabatter och fyllt med 100% sån här jord. Måste jag nu gräva upp alla rabatter och blanda ned sand? Och var får man tag på sanden? Sandlådan borta på kommunala lekplatsen, eller?

Ursäkta korkade fågor, men jag är total nybörjare...
jegi
Nej, för sjutton. Den duger att plantera i. Vissa växter kan ju ha specifika krav på surhet o dyl. Men har du "vanliga" växter går det bra.

Fenja
Hur du ska förbättra jorden beror i första hand på vad du har för jord där du ska anlägga land och rabatter. Hur såg det ut innan du började i marken?
Att ta sand från kommunens lekplatser är stöld så det är inget att rekommendera. Tror du att du behöver sand så kolla om det finns något grustag i närheten där du kan köpa i så fall.
Det du kan behöva blanda i vanlig påsjord är någon sorts gödsel eftersom den är ganska näringsfattig. Kan du få tag på stall- eller kogödsel är det bra.
Mvh
Fenja
Malvia
Så gjorde jag också, det gick hur bra som helst, växterna mådde bra, fyllde på i efterhand med kopåse-jord, och gör det varje vår ett lagom lager, för jorden i rabatten sjunker allt eftersom.
Gossen Ruda
Man kan ställa en motfråga: Vad är jord?

Svaret är inte lätt. Vi har å ena sidan mineraljord som enbart består av berg i olika kornstorlekar från sten till små lerpartiklar. Sen finns det ren mylla som bara består av olika organiska nedbrytningsprodukter.