star@frizon.org
Jag läste precis i en tidning att man aldrig skall använda planteringsjord från säckar man köper på Plantagen och liknande ställen eftersom den bara består av mull och torv. Jag har gjort massor med rabatter och fyllt med 100% sån här jord. Måste jag nu gräva upp alla rabatter och blanda ned sand? Och var får man tag på sanden? Sandlådan borta på kommunala lekplatsen, eller?

Ursäkta korkade fågor, men jag är total nybörjare...
jegi
Nej, för sjutton. Den duger att plantera i. Vissa växter kan ju ha specifika krav på surhet o dyl. Men har du "vanliga" växter går det bra.

Fenja
Hur du ska förbättra jorden beror i första hand på vad du har för jord där du ska anlägga land och rabatter. Hur såg det ut innan du började i marken?
Att ta sand från kommunens lekplatser är stöld så det är inget att rekommendera. Tror du att du behöver sand så kolla om det finns något grustag i närheten där du kan köpa i så fall.
Det du kan behöva blanda i vanlig påsjord är någon sorts gödsel eftersom den är ganska näringsfattig. Kan du få tag på stall- eller kogödsel är det bra.
Mvh
Fenja
Malvia
Så gjorde jag också, det gick hur bra som helst, växterna mådde bra, fyllde på i efterhand med kopåse-jord, och gör det varje vår ett lagom lager, för jorden i rabatten sjunker allt eftersom.
Gossen Ruda
Man kan ställa en motfråga: Vad är jord?

Svaret är inte lätt. Vi har å ena sidan mineraljord som enbart består av berg i olika kornstorlekar från sten till små lerpartiklar. Sen finns det ren mylla som bara består av olika organiska nedbrytningsprodukter.

Jord utan mineral, som t.ex. köpejord, bryts så småningom ner och försvinner till största delen. Ren mineraljord är dock inte så bra att odla i eftersom den bara innehåller oorganiska näringsämnen. Så en "lagom" blandning mellan mineralpartiklar och organiskt material är att föredra. Eftersom det organiska materialet bryts ner och försvinner måste det fyllas på vilket man kan använda köpejord till men det bör finnas en mineralbas också.

Att bestämma sammansättning är kanske inte så lätt men det finns ett par någorlunda enkla sätt. Man kan lägga jordprovet i vatten och röra om. Efter en stund kan man försiktigt hälla bort vattnet och det organiska materialet som simmar omkring där och kvar blir mineralerna. I köpejord knappast nånting. Sen kan man värma upp jordprovet tills allt organiskt material brunnit upp och kvar blir mineralerna.

Klarnade det eller blev det grumligare?
stina
Om jag köper dom där billigare säckar 4 eller 5 för 100:- köper jag aldrig "jorden". Tycker den försvinner så fort. Jag köper kogödseln istället och använder den som jord. Tycker den har bättre struktur och den är så svag så den funkar perfekt som jord.
cato
När det gäller jord, följer jag gärna en "trädgårdsexperts" råd:
40 % matjord ( mineraljord från skånsk åker)
20 % köpejord (typ 5 säckar 100 kr)
20 % grus (3-7 mm i diameter)
20 % trädgårdskompost eller kogödsel
Carl
Hi!
Gjorde samma reflextion som du i helgen. Köpte 4 påsar och la i rabatten. Efter det hade torkat såg det bra ut som torv inte alls som vad jag menar med JORD. Kanske det blir bättre om några år.
*Agnes*
Har också fått sagt till mej att inte köpa de där säckarna i varuhusen: 4x25kg a´100 kronor. Bara papper sa man på lantbruksskolan så numera köper jag på sysav. Det luktar gott, det känns gott och det växer så det knakar.
Eva i Västerås
Har precis fyllt upp första pallkragen, ovanpå ris och marsvinsstäd med 4 säckar kogödsel 3 säckar plantjord och 1 säck barkmylla. Krauta hade 7 säckar för 99 kr. Tycker plantjorden verkar duga som såmaterial överst ungefär, men tänkte att kogödseln kanske ändå är för stark att använda ren. Barkmyllan var som jag misstänkte mer bark än mylla. Knappast påbörjad förmultning.
Få se hur det växer i sommar. Ska så morötter och sallat och sätta lök och vitlök i morgon!
Nu börjar planeringen komma igång.
Har tänkt att nästa krage ska få hästgödsel i alla fall. Sedan ska jag vänta till hösten med nästa krage. Blir nog 4 så småningom.
MammaMattsson
De här säckarna som säljs fem för 100 kronor använder jag som jordförbättring då jag har en rätt häftig lerjord.

Jag gräver bort grässvålen där jag vill sätta något, gafflar mig ned en 50 cm med grepen och vevar sedan ned en eller två säckar med reajord. Ibland åker en spade granbarrskompost och pinnar också ned.

Det duger de alldeles utmärkt till.
Pernilla Lind
Jag har också erfarenhet av att de billiga säckarna med jord som man köper bara försvinner. Det räcker med att de regnar ett par dagar så är mycket av jorden borta. Dessutom har jag förstått att det inte finns någon som helst näring i den jorden!?
Gurkan
Angående näringsinnehållet på påsarna ... är det nån som ens besvärat sig med att läsa på baksidan ?? Där står ju faktiskt hur mycket näring som "jorden" eller gödseln innehåller. sleep.gif

Vad gäller torvkvaliten är det lite mer komplicerat ...
kerstin z5-6
Skånsk åker ??? ninja.gif i så fall har jag jätteproblem sos.gif

Visst kan man göra nya rabatter med påsjord -komposterad kogödsel kostar ofta detsamma och är mer för pengen ..
Jord kan alltid förbättras -ett bra sätt är naturgödsel -kogödsel , häst , höns osv .. sand -de tillför jag aldrig
Oftast menas fint grus -sand och lerjord blir cement no.gif
SaraS
Men till dig Star@frizon.org:

Nej, du behöver inte byta ut jorden i rabatterna. Ofta är dessa påsar grundgödslade, men de har, som många skriver, lite väl fin struktur.
Du bör gösla lite extra med lite grovt material: kogödsel, stallgödsel eller kompost. Man kan också tex mylla ner gammalt ensilage, som man kan få gratis av de flesta bönder, och gödsla med hönsgödsel.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon