KURT
Fenomenet storseans har ju varit aktuellt här tidigare på forumet, men då var det tjänster som såldes. Men vanligast är ju att man säljer varor med hjälp möten i form av storseanser. Radioprogrammet Kaliber i P1 har uppmärksammat försäljningen av juice från frukten mangostan, försäljningen sker i ett nätverk, ett s . k pyramidspel. På samma sätt säljs andra exotiska frukter och bär t ex juice på frukten noni, och bär och juice från goji. Ju mera exotiskt något är, destå bättre effekt verkar det ha!
Bee
Att handla under storseanslika former har vi väl varit med om förr:) Hur många kommer tex hem tomhänta från en trädgårdsmässa ? - Man grips av stunden och köper vilket ju är syftet med övningen. Sen kan man ju ha synpunkter på "pyramidförsäljning" som du säger. En släkting till mig sålde vitaminpreparat från ett amerikanskt bolag, Herbalife tror jag det hette. Hon fick köpa in grejerna och sen sälja via hemmapartyn à la Tupperware. Deras årliga träff med gubbsen från USA liknade hon med frireligiösa väckelsemöten. Efter ett par år hade hon fått nog. Hon blev inte så där rik som ledarna påstod att man skulle bli. Det var i och för sig intressant att studera henne före, under och efter äventyret. Jag tror att hon hade haft det bättre utan men å andra sidan hade hon faktiskt kul så länge det varade. Hon blev rik på erfarenheten smile.gif Frukterna du nämner har jag aldrig hört talas om. Dom kanske är goda?
Bee
Nu har jag läst artikeln på Kalibers hemsida. Vad skall jag säga? - Jag som gick på att köpa Aloe Vera på ett hemmaparty härförleden smile.gif Jag hade bara tänkt köpa ceratet, för det tycker jag om. Det där med att dricka smörjan hade jag ingen tanke på. Det är dyrt och nyttan tveksam. Ändå kom jag hem med en orderbekräftelse!

Precis så som Xanto beskrivs, beskrevs även Aloe Veras förträfflighet. Vi fick se en film om tillverkningen bland annat. Det som skilde var att dom inte sa ett ord om att bota sjukdomar. Jo, försäljaren berörde det i ordalag som att "detta är inget läkemedel och det botar inga sjukdomar. Men man mår mycket bättre!"

Apropå vad man sa på Kalibers hemsida om att den här frukten mangostan skulle vara lika bra som andra fukter: Minns någon det gamla engelska talesättet "an apple a day keeps the doctor away" ?

Jag återkommer om någon månad med underhandsrapport om hur min hälsa förbättras biggrin.gif
Jag har köpt detta med öppna ögon. Man vill bli "lurad"! Jag tror det.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon