Full version: Marktäckande perenn?
Näcken
Har utökat min skuggiga rabatt ut i solen med hortensia och vit buskpion.
I skuggan växer marktäckaren Ormöga under luktolvon, men ormöga trivs inte så bra i solen, de blir så glesa har jag sett.
Kan jag sätta något annat i soldelen av rabatten? Finns risken att det de blandar sig eller att det ena tar överhand?

Vad kan jag plantera? Bor i zon 1, skåne, sandjord.

Tack för all hjälp thanks.gif
olgak
Nej jag vet, ormöga kan se riktigt ruggiga ut lite senare på säsongen om de är i solen.

Det finns ju en lite mindre flocknäva, Geranium x cantabrigiense, som blir ca 20 cm. Blommar med blekt rosa, söta blommor. (Jag vet inte varför jag föreslår den lilla, men jag tror det skulle vara fint med en inte så stor höjdskillnad mot ormögat. Den "vanliga" flocknävan blir ca 30 cm.) Flocknäva är fint i solen, för då lär de få vackra höstfärger (jag har bara i skuggan). De kommer inte att blanda sig, ormögat skickar ju ut sina tentakler, men dem får man ju bara vända tillbaka mot skuggdelen, eller knipsa av.
pusillus
Lammöra 'silver carpet' tror jag skulle vara fint brevid ormöga!
Näcken
Lammöron är ju söta, är det den sorten som inte ger blommor? För dem gillar jag inte.

Nävor är alltid en favorit, har rätt många fast inte någon flocknäva.

Får fundera, kanske det finns mer?

Eva 33c
Jag tycker waldsteinia ternata, gullgröna är en fin och lättodlad marktäckare. Växer både i sol och skugga.
Så finns det ju många sorter av epimedium, sockblomma fast de tre plantor jag själv har gör inte skäl för anmnet "marktäckare" än. Men det står nog väl torrt...
rolleyes.gif
Fenja
Mossflox, penningört eller lungört kanske skulle klara sig bredvid.
Mvh
Fenja
Näcken
Tack för svaren,

Hur snabbt täcker lammöreon eller mossflox? ÄR de aggresiva, eller lätta att hålla efter? Hur tätt bör de planteras?

FÅr ta en tur till plantskolan en dag....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon