mozilla
16-06-2003, 14:15
Hej!
Jag tycker att det borde finnas en egen kanal för balkongodling...
för oss som inte har så mycket att odla på men ändå vill...
Jag får snart inte plats på min balkong, och jag vill kunna sitta där också...någon som har några tips på hur man ska få mer golvyta.
Har ingen vägg att sätta upp väggamplar på. Har lyckats få upp
en ampel hängandes i ena gaveln. Har 2 "valiga" balkonlådor + en stor osm jag odlar grönsaker i. Sen står det massor på golvet. Vad ska jag göra?
Du får bygga ett växtloft som är öppet mitt i, borde funka

.... kanske
Almdalen
16-06-2003, 18:22
Kan du inte skaffa någon "bokhylla" att ställa allt på, ev kanske du kan "bygga" en!! Det finns också hyllor av grönmålad stål som är praktiska att ha på balkong.
Ingegerd
Håller med dig om att det vore kul med en egen avdelning för oss balkongodlare!
Själv har jag köpt en minilagerhylla (för barn..) och målat den med utomhusfasadfärg, en snygg blå färg, samma har jag målat en trapp-pall i, och den funkar som "kryddträdgård" på min balkong.
Lycka till!
mozilla
17-06-2003, 09:17
Ja, en hylla av något slag kanske fungerar. Men jag har alltså ingen vägg att ställa den mot. Det är fönster på hela husfasaden. Men man kanske kan göra någon variant längs ena kortsidan som börjar i räckeshöjd...måste fundera ut något...
Jag har ett sånt där balkongbord som man hänger på räcket, och tänkte hänga det utåt, men jag måste behandla det först eftersom det inte blir under tak.
PHER: Hur menar du med växtloftet, hur kommer man åt växterna, förklara vidare! Det är en liten balkong...
TACK FÖR ALLA SVAR!
Louise i Göteborg
17-06-2003, 10:50
Kan du inte sätta en hylla mot fasaden ändå?
En gles lagerhylla (utan baklsida) mot en del av fönstret. Så får du glädje av växterna innifrån också. Om nu hela fasaden är glasad räcker kanske ljuset in i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.