Suck ... söker en Japansk blodlönn - vet ej vilken men jag önskar den är 2-3 meter, fin färg året om, inte så jätte bred och som passar i zon 3 ev 4.
Lena i Torslanda
17-04-2007, 12:14
De japanska lönnarna är väl inte så där jättehärdiga över zon 3 men man kan ju alltid testa. Här finns en del att titta på. Kolla på Acer palmatum.
http://www.alltomtradgard.se/gardeninglist...rder=alfa§ion=A
Tack för svar!
www.rangedala-plantskola.se/Category.aspx
Den här funderar jag på men oroas över att den blir lika bred som hög ...
www.rangedala-plantskola.se/Category.aspx
Också fin men den andra hade tuffare form ...
www.alltomtradgard.se/default.asp
Undrar om den här känns för hög och för smal ...
Några råd?
Råd ang andra träd? Ska ha den i en japnsktinspirerad rabatt med strikta linjer.
Vill ha ett träd med vacker färg året runt - gärna rött. Trädet ska också fungera
som skuggivare in i huset.
De japanska lönnarna tycker jag är lite svåra, får lätt svampsjukdommar, växer våldigt långsamt och har stora krav på växtplatsen.
Har du tänkt på att japnerna gärna sätter fur?
myrtille
17-04-2007, 20:08
Om man vill kolla sorter på japanska lönnar är Esveld i Holland ett bra tips. De listar en stor mängd sorter och har bilder, information om härdighet med mera. Acer palmatum är japansk lönn, tillägget Atropurpureum anger den röda sorten, men det finns även andra sorter som är mer eller mindre röda. Den röda färgen blir bättre när de står i solljus. Samtidigt är det då lätt att de bränns och ser lite svedda ut i topparna.
Här kommer en länk:
http://www.esveld.nl/catalen/heestersa.htmDet framgår inte av dina länkar vilka sorter du sett ut. Japanska lönnar växer långsamt så jag vet inte om de passar för att ge skugga.
Oj tack för alla svar!!!
Vad skulle ni istället råda mig att plantera? Fur vad är det?
Jo de jag har tittat på är ... Acer palmatum 'Bloodgood', Acer palmatum 'Atropurpureum' och Acer palmatum 'Trompenburg'
Men som sagt tar gärna emot andra förslag? Helst något lite tuffare och roligare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.