Full version: Rosenträd
gardenwitch
[attachment=1462:tn_Rosetree_gif.jpg]Min bortgågne mor har ett rosenträd i sin trädgård som är ca. 3 1/2 meter hög med krona som är ca. 1 meter i diameter. Jag vill flytta den till min egen trädgård för att bevara den som minne, är det något särskilt jag bör tänka på när jag planterar om den till min trädgård? Jag har börjat förbereda med att gräva en grop men vet inte riktigt hur stor och djup den bör vara. Jorden på platsen jag valt är i översta lagret ganska tung lerjord men under två dm. är den mer sandblandad, bör jag blanda upp med lite mer planteringsmylla i gropen där den ska stå? (Det är alltså ingen ros, utan ett träd med små gammelrosa blommor på kvist!)

MVH; gardenwitch

CITAT (gardenwitch @ 17-04-2007, 09:51) *
[attachment=1462:tn_Rosetree_gif.jpg]Min bortgågne mor har ett rosenträd i sin trädgård som är ca. 3 1/2 meter hög med krona som är ca. 1 meter i diameter. Jag vill flytta den till min egen trädgård för att bevara den som minne, är det något särskilt jag bör tänka på när jag planterar om den till min trädgård? Jag har börjat förbereda med att gräva en grop men vet inte riktigt hur stor och djup den bör vara. Jorden på platsen jag valt är i översta lagret ganska tung lerjord men under två dm. är den mer sandblandad, bör jag blanda upp med lite mer planteringsmylla i gropen där den ska stå? (Det är alltså ingen ros, utan ett träd med små gammelrosa blommor på kvist!)

MVH; gardenwitch

PS! Det är inte så stort som trädet på bilden! Den har jag bara lånat som referens så ni ser vilket slags träd jag menar!DS!
Anders Roslagen
Undrar vad det är för sort. Den på bilden är ju från tropikerna. Den kanske ser likadan ut men är knappast samma sort. Du har inte möjlighet att ta foto den? Om man vet vilken art så är det lättare att ge råd.

Allmänt sett är rotsystem lika utbredda som kronan eller mer, så det är mycket att gräva förmodligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon