anna_rispan
Jag sitter här o läser "Litteraturen klassiker". det finns en hel del ord jag inte känner igen, men dessvärre finns de inte kvar? i den ordbok jag har. Var slår man upp gamla ord??
Jag tänkte kasta ut frågan här o se om nån har nåt svar.
Annars får jag ta mod till mig o fråga vår lärare hur han föreslår att jag ska göra. smile.gif shy.gif
olgak
Vad är det för ord? I "Våra ord" tycker jag att det brukar gå att hitta lite gammeldags ord. Någon särskild ordbok för gamla ord känner jag inte till, men det kanske finns?
anna_rispan
De ord jag har i huvudet just nu är: båtar, slemmt, kottabos.
(Det kanske var några fler just när jag läste men det kändes som att jag förstod texten ändå, trots att ett enstaka ord kändes främmande.)
emas
Kanske hittar du några ord i SAOB - svenska akademiens ordbok
eller så hittar du kanke hjälp på vägen i böcker utlagda av Runebergprojektet?

hittade inte just dina ord, men kanske är det andra ord du hittar där...
olgak
båta: hjälpa

slem (utöver betydelsn "slipprig"): sned, usel, dålig

Men det sista hittad jag inte. Kan det ha något med kottar att göra haha? I "Våra ord" står också att "kotte" kommer från ordet "nystan" som troligen från början kommer från "knubb, klump". Så det kanske kan vara en ledtråd.
anna_rispan
Olgak: då verkar det som att det är Våra ord jag ska skaffa mig då. Tack så mycket!

Kottabos stod med i detta sammanhang:
"Betänk också.../.../..huru många njutningar du kommer att gå miste, om gossar, flickor, kottabos, skrattsalvor, slisk och drycker."
Airamya
Kottabos, vilket kul ord. Det verkar vara ett gammalt grekiskt spel ---> Wikipedia - kottabos
Bee
Jag prenumererar (gratis) på omettord . Det kommer ett mail varje dag med beskrivning av ett ord. Det finns också en bok man kan köpa. Den är underbart rolig. Massos med gamla ord finns beskrivna, med ursprung osv.
lotta_
Prova: synonymer.se. Det är en sida jag mycket ofta använder både i jobbet och privat.
Bessie
Kottabos hittar du knappast i nåt synonymlexikon, däremot fungerar Google rätt bra. Det är fråga om en gästabudslek från antikens Grekland, och man måste nog vara ganska i hatten för att uppskatta det roliga med den. Det är fråga om att istället för att stilla och diskret hälla bottensatsen ur vinbägaren (vinet filtrerades inte efter jäsningen, så det blev en hel del grums kvar) i avfallskärlet, använda den till att försöka pricka en bronsskiva eller staty som hängde ovanför.
anna_rispan
CITAT (Bessie @ 18-04-2007, 21:04) *
Kottabos hittar du knappast i nåt synonymlexikon, däremot fungerar Google rätt bra. Det är fråga om en gästabudslek från antikens Grekland, och man måste nog vara ganska i hatten för att uppskatta det roliga med den. Det är fråga om att istället för att stilla och diskret hälla bottensatsen ur vinbägaren (vinet filtrerades inte efter jäsningen, så det blev en hel del grums kvar) i avfallskärlet, använda den till att försöka pricka en bronsskiva eller staty som hängde ovanför.

ja dte låter som en riktig fyllegrej...jättekul... rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon