nikced
Har försökt odla gräslök i 4 år men den vill sig inte. Varför? D.v.s. jag sätter en planta (eller ett stånd mer) och det växer ett tag men innan sommaren är över så har "gräset" vissnat bort. Jag är van vid att gräslök övervintrar. Jag bor i zon 3 och jag har testat krukkryddda från ica, förodlat stånd från handelsträdgård, frösådd och kinesisk gräslök (även den förodlad från handelsträdgård).
/Nik
Ingrid på Västkusten
Hur är det md läge och jord? Prova att odla den i en stor kruka :-)
mitt i somamren måste man 'rensa' den - jag kallar det 'hylsa ' den så ger den resten av året med. Vissa sorters allium gillar att sova/pausa mitt i sommaren.

Hälsar ingrid
Kerstin i Malmö
Den vanliga växer som ogräs hos mig fastän den sägs vilja ha kraftig jord. Jag har sandjord men det går fint! Den vill ha mycket näring också!

Den kinesiska gräslöken försökte jag mig på i fjor men det blev inte mycket att hurra för och tyvärr övervintrade den inte heller.

Kerstin
Nina H
Har den hunnit blomma? Då borde den fröså sig. Jag knipsar helt hjärtlöst bort alla blommor i början på sommaren så den skall växa till sig ordentligt. Är just rädd för att den skall vissna ner om den får blomma.
Kerstin i Malmö
Var inte rädd för att den vissnar ner utan skär istället av "gammalt". Skär så långt ner du kan på halva plantan så växer det snart ut ny fin gräslök!

Kerstin
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon