Pernilla & Lars
Hallå där!

Har hört lite olika vad som är bäst för våra kära rosor när det gäller hur djupt man ska plantera. g.gif
Vad tycker ni som är proffs (i mina ögon i alla fall yes.gif ) är det bästa?

thanks.gif

Kajsa
Enligt LÅG Rosbibeln 70-80 cm djupt och 50-70 cm brett, men om man har en fin rabatt med en massa bra jord behöver man inte gräva så brett, jag gräver lite större gropar för busk/ klätterrosor och lite mindre för rabattrosor. Böj aldrig upp rötterna i gropen utan klipp av rötterna istället ca 20-25 cm rotlängd räcker att börja med.
kerstin z5-6
beroende på var man bor -zon -ska ev ympställe planteras minst 10 cm under jord -gärna 15 eller ännu djupare i kall zon .
Liksom träd och buskar är bredden på gropen minst lika viktig som djupet -inget kaninhål till rosorna innocent.gif
myy
Enligt florinska rosengården skall ympstället ligga i markytan under den varma årstiden. Se deras hemsida! Själv har jag ingen erfarenhet, men tänker pröva olika varianter ety jag är ett barnsligt nyfiket kryp. g.gif
Betty
CITAT (myy @ 18-04-2007, 10:39) *
Enligt florinska rosengården skall ympstället ligga i markytan under den varma årstiden. Se deras hemsida! Själv har jag ingen erfarenhet, men tänker pröva olika varianter ety jag är ett barnsligt nyfiket kryp. g.gif

Hoppas du inte missade de där raderna i deras text, som jag har strykit under.

"Våra egna små knep!
Det finns de som planterar rosorna djupt med okuleringsstället 10 cm under jord. Men vi låter okuleringsstället hamna strax under jordytan, grenverket utvecklar sig bättre då.
Och vildskott har vi inte haft problem med ännu. Därimot täcker vi vissa känsliga sorter med säckväv eller bark den första tiden. Först på hösten skall man vara noga med att fylla på mera jord så att okuleringsstället hamnar 10 cm under jord. Annars kan det bli frostskador på plantan."

Jag för min del är lite för bekväm för den metoden, jag placerar okuleringsstället på "rätt" djup redan vid planteringen, så slipper jag kånka runt med jordblandningar på hösten. Nytt för mig - jag har aldrig förr hört att grenverket skulle utvecklas bättre vid en ytlig placering av okuleringsstället.

Edit. stavfel...
Kajsa
Samma här jag gräver ner rosor djupt, okuleringsstället minst 15 cm under markytan, fryser det ner hårt som denna vinter kommer rosen igen ändå, det är sällan rosor fryser bort här ( enstaka rabattrosor då )
myy
Nä, det missade jag inte och det var det jag menade med den varma årstiden. Det finns ju en viss risk att jag glömt bort det till hösten förstås.
kerstin z5-6
Om man har 200 rosor eller fler angel_not.gif -finns inga möjligheter att kupa på det sättet .. tom om man har två glöms det kanske .. i kall zon räcker fö inte kupning .. ymproten fryser obönhörligen bort om man gör sådär i z5-8
Pernilla & Lars

smiley_small_hug.gif

Jag litar på er proffs och kommer hädanefter att plantera alla mina rosor med 10-15 cm under okuleringsstället.

tummenupp.gif

myy
Zon 5-8 .... brrr.. jag som tycker det är kallt här i zon 2-3! I praktiken är jag min relativt varma zon till trots rädd att slarviga jag borde göra som duktiga ni. Det är bara det att jag har en sjuklig dragning åt att jämföra ALLT. Tomat i kogödsel, hästskit eller jord. Med eller utan gräs. Med eller utan fiberduk. Med eller utan vattning (friland). Ja, nu kom jag ifrån ämnet. Jag tror inte någon tvekar på att ni har rätt. Inte jag ialla fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon