pinhead
17-04-2007, 17:17
hur mäter man pH värdet i backen ? tex i trädgården då , finns det nått spec att köpa och testa med ?
catlady
17-04-2007, 17:26
Om man är lite händig kan man väl köpa lackmus(tror jag det stavas)-papper, gräva och kolla. Som på de gamla kemilektionerna! Annars finns det ställen som tar emot jordprover från din trädgård för fullständig analys, men det är tydligen skitdyrt och en aning onödigt.
anna_rispan
17-04-2007, 17:39
Man kan gå efter vilka ogräs som växer också. Antingen provar du att söka på nätet efter det eller här på odla. Jag kanske har skrivit om det förr. Annars så står det i Din Trädgård, bok. Om du inte hittar nåt kan jag återkomma. Hör av dig i såfall.
pinhead
17-04-2007, 18:21
CITAT (anna_rispan @ 17-04-2007, 18:39)

Man kan gå efter vilka ogräs som växer också. Antingen provar du att söka på nätet efter det eller här på odla. Jag kanske har skrivit om det förr. Annars så står det i Din Trädgård, bok. Om du inte hittar nåt kan jag återkomma. Hör av dig i såfall.

ogräs? haha vad är det =) har banne mig bara mossa nu på gården

men massa träd nere nu o hoppas på lite mer sol iaf
anna_rispan
17-04-2007, 18:26
mhm, mossa kan ju tyda på att det är surt pH...fast så har jag hört att det finns mossa som tål mera basiskt också. Lyckliga du om du inte har ett enda ogräs nånstan.
pinhead
17-04-2007, 18:28
vill ha gräs men visst mossa är ju skönt att gå på iaf

, ska kolla vidare på pH värdet , tror jag har en bunt trädgårdsböcker liggandes =)
anna_rispan
17-04-2007, 18:30
Okej! Men som sagt om du inte hittar nåt om visarväxter så kan du höra av dig. Då kan jag skriva ner det som står i Din Trädgård.
kerstin z5-6
17-04-2007, 19:29
Vill du plantera något särskilt eller undrar du i största allmänhet ?
pinhead
17-04-2007, 19:31
CITAT (kerstin z5-6 @ 17-04-2007, 20:29)

Vill du plantera något särskilt eller undrar du i största allmänhet ?

dels rentallmänt sen har jag en rodereneron (stavat fel) som jag är rädd om , rädda den från en säker död och har nu tagit sig rejält sen flytten =)
Piccante
17-04-2007, 19:32
Vet inte om det är så bra att köra ner lackmuspapper direkt i jorden det måste vara fuktigt för att pappret ska kunna suga upp joner och reagera. På lab löser man jordprover i destillerat vatten och mäter pH med pHmeter.
Visst kan man se på indikatorväxter men de ger nog aldrig ett så exakt värde att man kan säga det är pH 3 eller 6 eller vad det kan vara, utan ger mer en fingervisning om högt/ lågt pH. Likadant med mossor i gräsmattan, många är kalktåliga eller rent av kalkgynnade. Måste veta vilken art det är för att kunna säga något säkert. Har för mig att willab eller någon sålde en enklare pHmeter för trädgårdsbruk? annars har kanske Clas Ohlson det?
Jag köpte en enkel PHmätare häromdagen på Blomsterlandet. Finns nog lite varstans där de säljer växter. Tror jag gav ca 59:-, så billig var den i varje fall. Hur tillförlitlig den är däremot har jag ingen koll på...
anna_rispan
17-04-2007, 21:24
Du kan ju testa den med sådant du kan kolla upp. Typ, kaustiksoda o citronsyra.
Pinhead: till roddisen lär du ju få fylla på med torv o så, det lär inte vara nån fara på taket. det verkar också vara ett tåligt släkte...
kerstin z5-6
17-04-2007, 23:19
Fast det enklaste o bästa är att göra en rodde rabatt .. upphöjt torvparti med torv , lite grus o resten kodynga .. rätt på en gång liksom ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.